Niet kostprijs verlagen, maar waarde verhogen
Peter Smolders van Californië, organisator van de bijeenkomst
Kostprijs
Nederlandse telers zijn enorm goed in het verlagen van de kostprijs van het product. De afgelopen jaren lijkt dit echter ook tot stilstand gekomen. Daarom waren afgelopen woensdag bij Californië twee sprekers die de aanwezige tuinbouwondernemers meer vertelden over de bovenkant van de markt: het verhogen van de waarde van je product. Bij Looije Agro Technics bijvoorbeeld zien ze de opkomst van duurzaamheid in het afzetkanaal en zijn ze daarop in gaan spelen. Mark Looije is daar namens dochterbedrijf Agro Environmental Assessment Group mee bezig. Hij focust zich op het meetbaar maken van duurzaamheid met de Life Cycle Analysis (LCA). Met deze analyse wordt de totale milieudruk van een product bepaald. Daarmee is een LCA geen keurmerk, maar juist een meetwijze om duurzaamheid te kwantificeren. "Aardwarmte, WKK, watergebruik", wijst hij. "Alles is hiermee te benchmarken."
LCA en Rewe
In Duitsland komt er steeds meer vraag naar deze LCA-meetwijze. Supermarktketen Rewe gebruikt het om te bepalen welke producten onder duurzaamheidslabel Pro-Planet verkocht mogen worden. Daardoor gaat de LCA terug de keten in, naar de Duitse telers. "Het is ook nodig: de afzet wordt al besproken bij de financiering. De bank verwacht niet alleen een gedegen financieringsplan, maar ook een afnemer aan tafel. "Het gaat niet om het bouwen van een kas, maar om het verkopen van een product. Afzet is de basis van nieuwbouw. Er is in Duitsland een grote vraag naar duurzaam en regionaal product. Daar spelen telers op in."
Die vraag biedt volgens Looije ook kansen voor Nederlandse telers. "Regionaal ga je het met je Nederlandse kas niet redden, maar op duurzaamheidsvlak kun je positief scoren met een LCA." Het Pro-Planet-label is er niet alleen voor de Duitse teler, maar ook voor buitenlandse aangezien het ook Spaanse telers gelukt is om dit binnen te halen.
Duurzaamheid als marketing
Betekent het dat Nederlandse telers nu ook snel alles moeten laten meten en vervolgens in de schappen van Rewe liggen? Volgens Looije zeker niet. Hij ziet de LCA niet als verplichting of als gegarandeerde binnenkomer. "Zie het als een manier om het gesprek aan te gaan. Om je te onderscheiden in de markt. De LCA is geen doel, maar is een middel om te laten zien dat je de markt begrijpt."
Als tweede sprak Vincent van Rijsewijk, die een merk opbouwde rondom langbloeiende hortensia's. Lees zijn verhaal op onze bloemen- en planten website www.bpnieuws.nl
Voor meer informatie:
Mark Looije
Looije Agro Technics
Stelvenseweg 11, 4921 PL Made NL
Telefoon: +31 (0)162 - 684 336
E-mail: info@lat.nl
http://www.lat.nl/nl-NL/