Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column Postuma Kampen

Gezond gemak is de toekomst

Maandag bereikte ons de berichten dat de Amerikaanse economie het een stuk beter doet dan verwacht, zo schrijft Groothandel Postuma op de ADN-site. Met name de consumentenbestedingen waren een stuk hoger dan verwacht. Eerder deze maand gaf ons eigen CBS al aan positiever te zijn over de groei van de Nederlandse economie.

Voor de werkenden onder ons is de verwachting dat de koopkracht weer toe gaat nemen met hogere bestedingen als gevolg. Dichter bij huis zien en horen wij dat de omzet de afgelopen 12 weken goed is geweest. Hoger dan vorig jaar in ieder geval. Deels is dit te verklaren door een iets hoger prijsniveau. Anderzijds zien we dat er gewoon weer meer besteed wordt. Onze verwachting is dat dit alleen maar door zal zetten in de komende jaren.

Met deze ontwikkelingen komen we op het punt waarop de crisistijd definitief achter ons ligt en we weer in een groeiperiode terechtkomen. Toch is de wereld niet meer hetzelfde als 7 jaar geleden. We zien dat de supermarkten het prijzenoffensief ook op het verse assortiment hebben geopend. Toch valt ons op dat, wanneer je het goed in de gaten houdt, er ook een heel aantal producten zijn waarmee wij als vrije handel ze nog ruimschoots de baas zijn op het gebied van de prijs. Deze kansen liggen met name bij seizoensproducten en dan met name fruit.

Verder blijft de consument zich focussen op gezondheid en gemak. Ambacht verkoopt nog steeds, misschien wel beter dan ooit. Ook gemak is nog steeds een belangrijk koopmotief. Wel zijn consumenten steeds kritischer op de kwaliteit en de dienstverlening. De grenzen hierin worden steeds verlegd, waardoor de klant ook steeds veeleisender wordt. Dit kan met onze verse producten nog wel eens een uitdaging vormen. De klant op de juiste manier voorlichten is hierin noodzakelijk. Want ondanks dat men wil weten waar het eten vandaan komt, weet men steeds minder over de oorsprong van het eten.

Dit blijkt ook uit het marktonderzoek dat ten grondslag ligt aan de seizoensproductencampagne van de Albert Heijn. Hieruit bleek namelijk dat de gemiddelde Nederlander bar weinig af weet van seizoenen en de bijbehorende producten. En hoe hard de Albert Heijn ook reclame maakt, ook op de werkvloer bij de Albert Heijn staan gemiddelde Nederlanders. In tegenstelling tot de AGF specialist. Daar staan kenners, vakmensen, vaak met jarenlange ervaring. Buit dit voordeel uit en lift mee op de aanzwellende economie.

Bron: AGF Detailhandel Nederland
Publicatiedatum: