Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Groeiende vraag en stijgende omzet tijdens ramadan
In navolging van de gebruikelijke stormloop aan export, twee weken voor de start van de ramadan, gedurende welke versproducten als dadels, meloenen en watermeloenen populair worden, wordt gemeld dat de prijzen een groeiende tendens laten zien.
Walid Gaddas van Alyssa Fruits legt met betrekking hierop uit dat bijvoorbeeld dadels om twee redenen duurder worden: "Ten eerste is de vraag veel hoger dan in elk ander seizoen en ten tweede worden dadels geoogst in november en verkocht in mei/juni. Opslagkosten worden hoger na zes of zeven maanden."
Terwijl Tunesische dadels ook naar traditionele bestemmingen in Europa gaan als Italië en Duitsland wegens de daar aanwezige moslimgemeenschappen, groeien de volumes op nieuwe markten in Zuid-Oost-Azië in landen als Indonesië en Maleisië jaarlijks verder. "Over het algemeen neemt de omzet toe omdat er meer teelt in Tunesië is en de vraag ook toeneemt," zegt Gaddas.
Ondertussen kenmerkt de situatie in Egypte zich ook door toenemende vraag, vooral voor hydraterend fruit. Ervaren handelaren zijn echter voorbereid en proberen de meest competitieve prijzen te bieden om onredelijke prijsstijgingen te kortwieken.
Miratte Adel, van het Egyptische bedrijf Belco dat momenteel druiven, groene bonen en lente-uien vermarkt, bevestigt dat er momenteel weinig orders zijn omdat het einde van het seizoen bereikt is, maar ook dat de vraag op de lokale markt toeneemt. Prijzen in de lokale markt neigen omhoog te gaan en dat leidt tot winstgevende omzet. Als gevolg hierop zorgen bedrijven ervoor dat ze in staat zijn om aan de vraag op de markt tegemoet te komen.
Mohammed El Dosouky is van EGCT, dat ook in Egypte zit, en momenteel met druiven en uien werkt en zich vooral op het Midden-Oosten focust. Hij meldt dat hoewel berichten wijzen op hogere kosten voor consumenten, EGCT probeert om zeer competitieve prijzen aan te bieden. "We begrijpen de marktsituatie en proberen een goede samenwerking aan te bieden."