Jaaroverzicht april

Positief resultaat ZON, BelOrta en Fruitmasters

Vanaf 1 april ging in Zwaagdijk-Oost het vollegrondsgroentenhandelsbedrijf Simba Vegetables van start. Het nieuwe handelsbedrijf is een samenwerking tussen Sijm Agro bv en Maurice Ott, die de laatste twee jaar werkzaam was bij Flevotrade Dronten.



Van 2 tot 4 april vond in Vancouver de CPMA plaats. Maar liefst 237 bedrijven waren als exposant op de beurs aanwezig. Volgens CPMA-president Ron Lemaire waren dat er meer dan de laatste keer. Natuurlijk maakten wij een fotoreportage.

Bij aardappelhandel Verhagen BV in Dinteloord verdwijnen deze zomer een aantal banen. Hoeveel arbeidsplaatsen precies, wordt in de komende maanden duidelijk. Het bedrijf ondervindt veel concurrentie van Europese handelsbedrijven, zoals de Franse aardappelexporteurs.

ZON fruit & vegetables wil het volume dat via de klok verkocht wordt in 2014 met 40-50% vergroten. Dat laat het bedrijf in een brief weten aan klanten. Commissionair Sjaak Baars, inkoper Theo-Jan Thur en Bel'Orta-voorzitter Filip Fontaine reageren op het nieuws. ZON heeft in 2013 weer operationeel zwarte cijfers kunnen schrijven. In de tweede helft van 2012 is daartoe de focus voor een belangrijk deel gericht geweest op het doorvoeren van de reorganisatie, onder de naam Huis op Orde, waarmee de complexiteit van de bedrijfsstructuur is verminderd, de kosten sterk verlaagd en de commerciële slagkracht en marktgerichtheid vergroot. Deze maatregelen zijn genomen om ZON financieel weer gezond te maken en te houden. Het jaar 2013 kon daardoor worden afgesloten met een positief resultaat na belastingen van 1,3 miljoen euro, waar in 2012 nog een negatief resultaat van 2,4 miljoen euro moest worden geschreven. De balans werd in 2013 verkort en de solvabiliteit steeg naar 47%.

De van oorsprong Rotterdamse Kruidenier Groep maakt een gedeeltelijke doorstart. Dat heeft eigenaar Peter Kruidenier laten weten aan RTV Rijnmond. Hij hoopt dat hij op korte termijn weer twintig mensen aan het werk kan krijgen.



Van 9 tot 11 april vond Worldfood Warsaw plaats. Deze internationale foodbeurs werd dit jaar voor de eerste keer georganiseerd en vond plaats in Expo XXI te Warschau. Het aantal AGF'ers was niet heel groot, maar de organisator, de ITE-Group, verwacht dat er volgend jaar meer aanmeldingen zullen zijn.

De agribusiness van Mahindra & Mahindra Ltd, dat onderdeel is van de Mahindra-groep met een waarde van 16,7 miljard USD, heeft een Joint Venture (JV) overeenkomst met UNIVEG ondertekend.

Door de toenemende consolidatie van de Europese retail en de matige prijsvorming, mede veroorzaakt door een langdurig koud en donker voorjaar, hebben groente- en fruit leveranciers in 2013 te kampen gehad met tegenvallende resultaten. In lijn met deze ontwikkelingen daalde de netto omzet van The Greenery van 1,4 miljard in 2012 naar 1,3 miljard euro in 2013. Het jaar werd afgesloten met een licht verlieslatend netto resultaat uit reguliere bedrijfsvoering van 2 miljoen euro.

De Coöperatie Koninklijke FruitmastersGroep U.A. is positief gestemd over het perspectief van de fruitsector in Nederland. Gisteren publiceerde de fruitcoöperatie tijdens de Algemene Ledenvergadering haar cijfers over 2013, een jaar waarin het netto resultaat licht steeg tot 0,66 miljoen euro en de omzet opliep met ruim 8 procent naar 208,5 miljoen euro.

Univeg en Ebrex Cruise Services ondertekenden in april
een exclusieve wereldwijde samenwerkingsovereenkomst voor de levering van fruit en groenten, bloemen en planten aan de cruise-industrie.



BelOrta (Mechelse Veilingen + Coöbra + Veiling Borgloon) presenteerde tijdens de algemene vergadering op donderdag 24 april 2014 haar resultaten van 2013. Dé groente- en fruitveiling kon hierbij goed nieuws brengen met een positief te bestemmen resultaat.

Gisteren, 24 april 2014, is bekend geworden dat de overname van Natudis Nederland B.V. door Vroegop Ruhe & Co B.V. is afgerond. Zowel Vroegop Ruhe & Co b.v. als Natudis Nederland B.V. zijn verheugd met het bericht.

Cool Fresh International startte in 2007 met de import van ananas vanuit Costa Rica met als doel het merk BonSweet als premium ananasmerk te maken voor retailers, groothandelaren en niche-markten in Europa. Terugkijkend is het bedrijf er zeker in geslaagd om de ananasactiviteiten te vergroten. Coolfresh is een marketingcampagne gestart om de kroonloze ananas te promoten onder het motto ' 'Let's go topless'. Hiermee is Cool Fresh het eerste bedrijf die probeert om dit segment op een gerichte manier op de markt te brengen. "Voor ons zijn de voordelen van de kroonloze ananas helder."

Nature's Pride in Maasdijk ontruimde op woensdag 30 april om 10.00 uur 's ochtends, het bedrijfspand nadat een aantal medewerkers onwel waren geworden. De medewerkers werden duizelig en kregen hoofdpijn. Snel waren alle 413 aanwezigen buiten, de ontruiming verliep rustig.



In haar serie conferenties onder de noemer PMA's Fresh Connections zette de Produce Marketing Association (PMA) dit jaar voor het eerst - in samenwerking met Frugi Venta - voet op Europese bodem met een conferentie in Rotterdam.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven