Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Regels druisen in tegen het principe van vrij verkeer van goederen en diensten in Europa

TLN: Minimumloon Duitsland zorgt voor onduidelijkheid en administratieve ballast

Het door Duitsland geïntroduceerde minimumloon, dat per 1 januari 2015 ingaat, zorgt voor veel onduidelijkheid en administratieve ballast. Ook buitenlandse transportondernemers moeten voor al hun vervoer in, naar, van en zelfs door Duitsland aan deze wetgeving voldoen. Naast een meldingsplicht is het zelfs verplicht een vertegenwoordiger of gevolmachtigde te benoemen die in Duitsland woonachtig is en aansprakelijk is. Hoewel TLN geen moeite heeft met de hoogte van het minimum loon, vindt TLN de regeling onbegrijpelijk, onwenselijk en vooral onwerkbaar. TLN is van mening dat de wijze waarop Duitsland deze wetgeving introduceert volledig indruist tegen het principe van vrij verkeer van goederen en diensten in Europa. In een brief aan minister Asscher vraagt TLN vandaag de wet te toetsen op de verenigbaarheid met Europese wetgeving en in overleg te treden met zijn ambtsgenoot in Berlijn over verduidelijking en uitstel van controle.

De wetgeving
Ondernemers die onderworpen zijn aan deze wetgeving, hebben een meldplicht, wat inhoudt dat voordat het werk wordt uitgevoerd een schriftelijke melding moet worden gedaan bij de betreffende autoriteiten. De werkgever moet o.a. doorgeven wie het werk uitvoert, wat voor soort werk het betreft, waar het wordt uitgevoerd en wat de duur van de werkzaamheden is. De documentatie hierover moet minimaal 2 jaar bewaard blijven en op verzoek getoond kunnen worden. De locatie waar de documentatie moet worden bewaard, moet tevens in Duitsland liggen. Buitenlanders zonder vestiging in Duitsland dienen een vertegenwoordiger of gevolmachtigde te benoemen die in Duitsland woonachtig is. Deze persoon is ook aansprakelijk richting Duitse overheid voor naleving van de wet op het minimumloon. De werkgever maar ook de opdrachtgever is medeaansprakelijk voor naleving minimumloon. Beide kunnen een maximale boete krijgen van €500.000 indien de wet niet wordt nageleefd. De Duitse douane is belast met naleving en controle van de wetgeving.
Vele ondernemers worstelen met tientallen praktische vragen over de wijze van registreren, waar en wanneer dat moet plaatsvinden, of dat elektronisch kan, aan welke voorwaarden precies moet worden voldaan, of een gevolmachtigde persoon benoemd moet worden, in hoeverre die persoon aansprakelijk is voor naleving wetgeving, etc. Logische vragen vanuit de ondernemer, maar nog logischer dat Duitsland een antwoord heeft op deze vragen. Het is schrijnend om te moeten constateren dat zelfs de instantie, die met de controle en uitvoering is belast geen informatie kan verschaffen hoe buitenlanders zich aan deze wet dienen te houden.

Gevolgen Transportsector
Het lijkt erop dat ook Nederlandse vervoerders op 1 januari 2015 voor al hun vervoer in, naar en zelfs door Duitsland aan deze wetgeving moet voldoen. Hoewel TLN geen moeite heeft met de hoogte van het minimum loon, vindt TLN dat de wetgeving indruist tegen de grondbeginselen van het vrij verkeer van goederen en diensten. Bovendien hebben ondernemers zich door de korte termijn nagenoeg niet kunnen voorbereiden op deze wetgeving. De gebrekkige voorbereiding en de daaruit voorkomende onduidelijkheid brengt voor de sector grote risico's met zich mee.

Verzoek aan minister Asscher
TLN heeft minister Asscher vandaag in een brief gevraagd deze wetgeving samen met zijn collega ministers van Economische Zaken, Infrastructuur en Milieu en Buitenlandse Zaken te toetsen op verenigbaarheid van Europese wetgeving. Daarnaast is verzocht om met spoed contact op te nemen met de Duitse verantwoordelijke minister Nahles en haar te verzoeken niet alleen de informatiestroom goed op gang te brengen, maar vooral ook controles op Nederlandse vervoerders voorlopig uit te stellen.

Publicatiedatum: