Bio-AGF'ers bezoeken BioForum en Delhaize
Aandachtig gehoor bij BioForum. Links sprekers Paul Verbeke en Martine Van Schoorisse van BioForum
Kennismaken met de Belgische markt
In de ochtend werd een bezoek aan Bioforum gebracht. Bioforum vertegenwoordigt de hele biologische keten in Vlaanderen. De afgevaardigden van de biobedrijven kregen door middel van diverse presentaties van Paul Verbeke en Martine van Schoorrisse een uitgebreid beeld van de biologische sector en de retail in Vlaanderen en Wallonië. Deelnemers aan de bezoekersdag reageerden zeer geïnteresseerd op wat de medewerkers van BioForum over de Belgische markt vertelden. Duidelijk werd een scheiding gemaakt tussen de biosector in Vlaanderen en in Wallonië. In Wallonië is het aandeel biolandbouwgrond een stuk groter dan in Vlaanderen.
Oene Jolie van Delhaize heet iedereen welkom
Omnipack/Delhaize
In de middag reisde de groep verder naar het bedrijf dat alle AGF-producten voor Delhaize verpakt: DSP Omnipack. Deelnemers konden zien hoe de groenten en fruit van deze supermarkt werden voorzien van een verpakking. De bio-producten werden op aparte lijnen in een aparte hal verpakt. Delhaize is één van de grootste retailers in België en op zoek naar nieuwe AGF-leveranciers. Voor bepaalde biologische versproducten hebben ze nog nijpende tekorten en zoekt men dringend leveranciers. Er werd een presentatie gegeven door de heren Jolie en Van De Voorde, Category Managers AGF. Kortgeleden heeft Delhaize de strategie op het gebied van AGF en Bio-AGF gewijzigd, waardoor bio-AGF weer meer in de kijker komt te staan. De supermarkt heeft een assortiment van 590 bio-producten, waarvan een honderdtal in fruit en groenten. De personen die deelnamen aan de reis hadden aan het eind van de middag de mogelijkheid om persoonlijke gesprekken te voeren met de inkopers van Delhaize.
Uitleg over de verpakkingslijnen bij DSP Omnipack
Tevredenheid
Deelnemers van de handelsmissie spraken hun tevredenheid over de dag en waren blij met wat ze in korte tijd geleerd hadden over de bio-sector en de retail in ons buurland. Natuurlijk was het de bedoeling om met deze kennis en gesprekken marktkansen te signaleren en op te pikken tijdens deze reis. Sommigen reageerden verbaasd dat er nog vrij veel verschillen zijn met Nederland als je kijkt naar de Belgische manier van communiceren of handelen. De Bio-AGF'ers vonden het fijn om deze dag contact te hebben met collega's uit de eigen sector. Doordat men vanuit Nederland met een bus reisden hadden ze voldoende tijd om gezellig bij te praten en nieuwtjes uit te wisselen. Bionext organiseert vaker handelsmissies en gezien de positieve reacties op deze reis zullen er de komende jaren meer georganiseerd worden.
V.l.n.r, achterste rij: Ard van Gaalen, de Biostee; Maarten de Kok, Naturelle; Peter van der Schoot, Kroon Biologische Verswaren; Barry Raadschelders, Cooperatie Nautilus; Mark Jacobs, The Organic Greenhouse b.v.; Ger Jan Snippe, Biobrass; Harald Oltheten, Coöperatie Nautilus;
Voorste rij: Paulien Veerman, Bionext; Harrie van den Elzen, Biofruit; Jan Groen, Green Organics; Jack van Zanten, coöperatie Nautlius; Caroline Schauvlieger, Ambassade Nederland in Brussel, Oene Jolie, Delhaize.