Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Volop kansen voor Nederlandse toeleveranciers India en China

Er zijn in de Indiase en Chinese markt veel mogelijkheden voor de Nederlandse tuinbouwsector. Het doel van het NAFTC (Nederland Agro, Food & Technology Centre) is het bevorderen van de Nederlandse tuinbouwsector in deze landen.

Om dit te doen, heeft NAFTC een voorlopig driejarenplan opgesteld. Op 20 november zijn er twee bijeenkomsten over de marktkansen in China en India, toegankelijk voor elk Nederlands bedrijf dat actief is in de tuinbouw en sierteelt. "Het doel van de bijeenkomst is om van gedachten te wisselen met het bedrijfsleven over de huidige marktkansen. Ook wordt er gekeken hoe deze bedrijven een cluster kunnen vormen om zich sterker te positioneren op de doelmarkten," zegt Marijn Leijten, directeur van NAFTC-India.



Het NAFTC begon in 2008 in China en in 2011 in India. "We zijn een publiek-private samenwerking. We hebben geen winstoogmerk, krijgen wat geld van de Nederlandse overheid, terwijl het grootste deel van ons budget komt uit lidgelden," vertelt Marijn. "Onze kracht ligt in lokale activiteiten in India en China. We kunnen bedrijven bij elkaar brengen, ze begeleiden in hun samenwerking. Dit is belangrijk vanwege de culturele verschillen en de grootte van de landen. Zo zien Nederlandse bedrijven een contract vooral als het einde van de onderhandelingen, terwijl de Indiase bedrijven een contract vaak zien als het begin van de samenwerking. We zien het als onze taak om deze drempels te slechten en partijen tot elkaar te brengen."

Post-harvest
India is de op een na grootste producent van tuinbouwproducten, maar toch verliezen ze ongeveer 30 tot 40 procent van de teelt tijdens de post-harvest. "De nadruk moet worden gelegd op het vinden van het juiste soort gewas in het begin van de keten, samen met de uitvoering van goede landbouwpraktijken. Dit soort ketenbenadering is heel gebruikelijk in Nederland, maar vaak nieuw in de India. Hier kunnen wij een grote rol spelen."

Sinds een paar jaar heeft India een meer holistische benadering en tegelijkertijd resulteert dit in een toename van de beschermde teelt. "Er is nog veel vollegrondsteelt in India, maar kasteelt is een snel groeiende markt. Het land exporteert al vrij veel, maar de producten worden verscheept naar onderontwikkelde landen, niet naar de grote exportmarkten. Vaak is dit omdat de kwaliteit van de producten nog niet aan de Europese normen voldoet. De voordelen die kasteelt in een stabiel klimaat kan bieden, én de ervaring dat dit het leidt tot consistentere kwaliteit en opbrengst, begint in India door te dringen. Veel telers ontvangen al subsidies om kassen te bouwen."



Grote retailers
Ook grote internationale retailers zien kansen in het Aziatische land. "Twee jaar geleden maakte India een enorme stap in het verlichten van de eisen van de buitenlandse directe investeringen in de Retailsector. Nu positioneren retailers zoals Tesco, Carrefour en Wallmark zich in de markt. De retailers zijn nog steeds erg voorzichtig, want ze moeten nog beginnen met een belangrijke Indiase partner en er zijn een aantal belastingverdragen die niet altijd voordelig zijn voor buitenlandse investeerders. Toch zien we een positieve ontwikkeling."

Een andere algemene ontwikkeling is dat de Indiase markt in toenemende mate op zoek is naar een constante vraag en veilig geproduceerd voedsel, iets dat de Nederlandse tuinbouw kan bieden. Een demo-project zou derhalve interessant zijn. "In 2012 ondertekenden de Nederlandse en Indiase regering een samenwerking om Centers of Excellence te ontwikkelen. Momenteel zijn er twee gericht op de tuinbouw, maar in de toekomst is het de bedoeling om een meer van dit soort demokassen te bouwen, waarin Nederlandse bedrijven hun technologieën en innovaties in India kunnen showcasen."

Voor meer informatie over de Indische en Chinese marktmogelijkheden en voor info over het collectieve tuinbouwprogramma, kunt u zich aanmelden voor de gratis sessies van NAFTC op 20 november 2014.


Klik hier voor het volledige programma. Om je gratis te registreren, klik hier.

Meer info:
NAFTC
Marijn Leijten
[email protected]
www.naftc.nl

Publicatiedatum: