Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toon Wagemans, Accon AVM

"Korting: ontdek je eigen meerwaarde"

In de land- en tuinbouw horen we vaak de termen bulkproductie en overproductie. Dit betekent dat er veel te veel wordt geproduceerd. Het is meestal een gevolg van een product dat niet meer onderscheidend is. Ook de prijzen zijn (mede) daardoor te laag. De opbrengstprijzen tenderen historisch gezien naar de kostprijs toe. Reden waarom er steeds maar schaalvergroting wordt toegepast. Op die manier houden we de neerwaartse prijsspiraal in stand. Dit moet doorbroken worden. Maar hoe?

Ik zelf denk dat ketenverkorting een item is. Ketenverkorting als onderdeel van de kostprijsstrategie, maar dan anders. Maar ook ketenverkorting door samen te werken in de keten. In de keten richting afzet. Het is een misverstand dat dit met de hele productie zou moeten. Begin eerst met een deel van de productie. Ik noem dat een parallelspoor creëren. Zoek daarbij een alternatief afzetkanaal of een alternatief afzetprofiel cq -bedieningsconcept.

Mijn ervaring is, dat het er aan beginnen al de eerste winst oplevert. Het geeft de ondernemer een andere kijk op zijn bedrijf en afzet. Van daaruit kan de ondernemer door of meegroeien. Hij komt in ieder geval in andere netwerken terecht. Hij gaat ook anders tegen zijn product en de wijze van afzet en afleveren aankijken. Het maakt het mogelijk om meer door de ogen van de afnemer of consument kijken. Gewoon hiermee beginnen is mijn advies. In feite creëer je je eigen pad. Je creëert je eigen meerwaarde!

De adviseurs van accon■avm helpen u graag verder. Het begint bij het verleggen van de focus van productiegericht naar marktgericht denken. Wij sparren graag met u hierover.


Voor meer informatie:
Accon
Publicatiedatum: