Flinke groei voor haven Antwerpen
Containers en breakbulk
De containertrafiek steeg de eerste negen maanden met 6,0 procent en kwam uit op 81.127.972 ton. Dit komt overeen met 6.725.777 TEU (+5,0%). Het conventioneel stukgoed laat negatieve cijfers optekenen (-3,2% tot 7.438.174 ton), al valt er ook positief nieuws te rapen: de aanvoer van staal zat het voorbije kwartaal fors in de lift, waardoor het rapport van de voorbije negen maanden met een groei van 4,6% tot 4.868.370 ton voorzichtig positief oogt.
Meer fruit in containers
De conventionele aanvoer van fruit daalde de afgelopen negen maanden met 15,4% tot 795.044 ton. Dit betekent niet meteen dat Antwerpen in dit segment lading verliest, maar wijst er wel op dat er een shift gebeurt in de wijze van transport en dat fruit steeds vaker in containers toekomt in onze haven.
Zeeschepen
Er liepen de voorbije negen maanden 10.526 schepen (-2,3%) aan in Antwerpen. De bruto tonnenmaat van de schepen die Antwerpen aanliepen, steeg met 1,9 procent tot 251.604.830 BT. De trend van minder, maar grotere en zwaarder beladen schepen naar Antwerpen wordt daarmee bevestigd.
Toegevoegde waarde en werkgelegenheid
De directe werkgelegenheid steeg in 2013 met 1,0% : de Antwerpse haven is goed voor 61.873 voltijdse arbeidsplaatsen. In 2013 werd een directe toegevoegde waarde van 9,9 miljard euro gerealiseerd, zo blijkt uit de flashraming over 2013 die dinsdagavond door de Nationale Bank van België werd gepresenteerd. Antwerpen gaat daarmee lichtjes (-1,6 ) onder het niveau van 2012. De negatieve groei in de maritieme cluster is te wijten aan een herstructurering binnen een Belgische rederij. Zonder dit gegeven gaat de toegevoegde waarde binnen de maritieme cluster er wel op vooruit (+2,4).
Vooruitzicht
Begin deze maand zette de Federal Maritime Commission in Washington het licht op groen voor 2M, de alliantie tussen Maersk en MSC die begin volgend jaar uit de startblokken schiet en die uitdrukkelijk voor Antwerpen kiest. Op de vaarroute vanuit het Verre Oosten behoudt de Scheldehaven drie aanlopen, maar binnen één aanloop wordt Antwerpen als enige haven in de Benelux zowel met een import als een export call bediend. Op de Trans-Atlantische vaarroute gaat Antwerpen van twee naar drie aanlopen.
Bron: Haven van Antwerpen