"EkoPlaza voert actie tegen "octrooi" op rode paprika"
Het octrooi op de rode paprika is in handen van het Zwitserse bedrijf Syngenta en betreft de resistentie tegen wittevlieg, een eigenschap die bij wilde paprika's in de natuur voorkomt. Met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. Bionext verzet zich samen met een internationale coalitie tegen dit octrooi. De organisaties willen dat de Europese octrooiwetgeving wordt aangepast zodat dit soort octrooien in de toekomst niet meer mogelijk zijn.
Volgens Syngenta getuigt deze wens van kortzichtigheid. "Het onderzoek dat Syngenta deed om de nieuwe planteigenschap in kaart te brengen en bruikbaar te maken voor de teelt van paprika's was namelijk erg ingewikkeld en kostbaar. Het duurde ruim 15 jaar om tot de doorbraak te komen. Het was dan ook een risicovolle investering. Net zoals innovatieve bedrijven in andere sectoren dient Syngenta dus de mogelijkheid te hebben om deze aanzienlijke kosten terug te verdienen. Een tijdelijke bescherming door middel van een patent is daar het juiste middel voor. Het stelt innovatieve bedrijven in staat om nieuw onderzoek te financieren naar andere gunstige planteigenschappen bestemd voor telers en consumenten", vertelde Michael Kester, directeur Syngenta Nederland, eerder.
De actie Bionext wordt desondanks ondersteund door de biologische supermarktketen EkoPlaza. Erik Does, algemeen directeur EkoPlaza: 'Het kan niet zo zijn dat bedrijven zich natuurlijke eigenschappen in planten of dieren toe-eigenen. De natuur is van ons allemaal en dat moet zo blijven. Wij ondersteunen de strijd tegen het octrooi met 10% van het totale aankoopbedrag van rode paprika's in de actieweken.'
Bionext is blij met de steun van EkoPlaza en andere bedrijven in de biologische sector. Maaike Raaijmakers, projectleider: 'Met octrooien op eigenschappen van klassiek veredelde planten versterken bedrijven zoals Syngenta en Monsanto hun machtspositie in de wereldwijde zaadhandel. De strijd hiertegen kost veel tijd en geld. Door de actie van EkoPlaza horen al hun klanten over dit grote probleem en kunnen we gezamenlijk een vuist maken.'