Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Grootscholten, adviesbureau Florpartners

“Schapprestatie te verbeteren dankzij samenwerking telers, retail en serviceprovider”

Tholen - Goed nieuws voor partijen die graag willen werken aan een gesloten keten. De laatste jaren zijn hier meer en meer mogelijkheden voor. "De angst van serviceproviders om telers aan retailers te koppelen, lijkt verdwenen", vertelt Ronald Grootscholten van adviesbureau Florpartners. "Communicatie tussen retail en producent kan in het schap veel verbeteren."


Thijs Jasperse, Ronald Grootscholten en

Adviesbureaus maken een moeilijke tijd door. Uit een artikel in het FD blijkt dat de omzet en winstmarges van de grote bureaus onder druk staan. De sector is toe aan verandering. Een uitzondering hierop zijn volgens het FD de kleinere, gespeci-aliseerde bureaus als Florpartners. Best een compliment, vindt ook Ronald Grootscholten van Florpartners. "We waren blij verrast", vertelt hij. "We zijn er niet voor benaderd. Maar het klopt wel dat we nadrukkelijk een specialisatie gekozen hebben. We zijn actief in de tuinbouw en hebben ons gespecialiseerd op samenwerkingsverbanden." Maar het specialisme is volgens Grootscholten niet het enige waarin het bureau zich onderscheidt. Ook de manier waarop het bedrijf zich bindt aan klanten, is kenmerkend. "Met vrijblijvende adviezen kom je als adviesbureau niet meer weg. We willen onze verantwoordelijkheid als adviseur ook nemen door betrokken te zijn bij het resultaat, als projectleider of manager." Als voorbeeld daarvan noemt Grootscholten zijn interim-directeurschap bij coöperatie DOOR, gedurende de oprichting vorig jaar. "Dat gaat verder dan vrijblijvend advies." Het bedrijf wil graag van visie naar resultaat werken. "Het bekende rapport, voor onder in de la? Daar willen we niet van zijn", verduidelijkt Grootscholten.



Diverse belangen
Sinds de oprichting van Florpartners, in 1997, is het werk van het bedrijf inhoudelijk veranderd. "In de beginjaren ging het vooral om de samenwerking tussen telers. Nu zien we dat de samenwerking binnen de keten meer aan bod komt, om de keten min of meer te sluiten." Is dat moeilijker dan enkel telers te laten samenwerken? "De belangen liggen anders, zijn diverser. Onze rol is om het gezamenlijke belang te tonen. Hoe kun je met een groep telers, een serviceprovider en een retailer gezamenlijk het schap verbeteren?" Volgens Grootscholten liggen daar nog veel kansen. "Denk aan derving, de presentatie in het schap of zelfs productontwikkeling. Alleen al communicatie tussen producent en retail kan zoveel verbeteren. De gezamenlijke focus moet wel liggen op het verbeteren van de schapprestatie – niet op het verdelen van de marges." En daar is in de sector steeds meer ruimte voor. "De angst voor de serviceprovider om de telers op sleeptouw te nemen lijkt te worden doorbroken. Ook de retail zoekt naar verbeteringsmogelijkheden in het schap. Als je elkaars expertise erkent en samenwerkt, kom je ergens."

Purple Pride
Als voorbeeld van zo'n samenwerking noemt Grootscholten Purple Pride. De zeven auberginetelers trekken al jaren gezamenlijk op. "Het innovatieve karakter van de groep in combinatie met de onderlinge verhoudingen", verklaart Grootscholten waarom deze samenwerking hem ook persoonlijk aanspreekt. "De bereidheid is er om met elkaar samen te werken binnen de vereniging, maar ook om gezamenlijk op te trekken in groter verband als de A8 en DOOR. Ook met klanten en met eindklanten wordt er gecommuniceerd – en dat allemaal vanuit een heldere visie: om succesvol te zijn in de auberginemarkt. Als dat lukt, is het geweldig om daar een bijdrage aan te leveren."

Voor meer informatie:
Florpartners
Jupiter 470
2675 LX Honselersdijk
0174 642 673
www.florpartners.nl