"Het is belangrijk dat er over je merk of product wordt gepraat"
Vriend
Joeri heeft een boek geschreven: 'How cool brands stay hot', branding to generation Y. Generatie Y zijn jongeren die geboren zijn tussen 1980 en 1996 en worden ook wel 'Millennials' genoemd. Joeri gaf aan dat het de bedoeling is dat je tegenwoordig dichtbij de jongere consument moet komen om ze te begrijpen en te beïnvloeden. "Een merk of product moet voor een jongere een soort vriend zijn. De Millennials gebruiken merken om meer 'fun' in het leven te hebben. Deze generatie heeft over het algemeen nog weinig verantwoordelijkheden, houdt van het leven en wil dit vieren. Ze grijpen elke gelegenheid aan om er een feestje van te maken."
Surprise
Verrassingen, daar houden Millennials ook van. Het gaat gewoon om het feit dat je samen plezier hebt. Als je als bedrijf een 'fun-moment' met een merk kan creëren, ben je dus goed bezig. Neem de 'Colour Run' of de 'Big Splash', deze evenementen zijn heel succesvol. Het 'closer' worden met de consument is ook letterlijk uitgevoerd door Coca Cola, waarbij je ineens een 'eigen' blikje of flesje cola had met je naam erop. De verkopen schoten omhoog in enkele maanden. Ook een mooi voorbeeld over een product waar de laatste maanden veel over wordt gepraat is de peer. Vanwege de Russische boycot wilde men de consumptie verhogen. Door de #shareapear-actie op twitter waarbij je een selfie met een peer moest plaatsen, verdubbelde de consumptie." Hij ziet in de AGF-sector nog meer succesvolle zaken. "Neem de Pink Lady, deze hebben de kleur roze gewoon geclaimd. In de AGF-sector is dat heel sterk. De marketing die is opgebouwd rondom de 'Pink Lady' is uniek."
Taasofobie
Joeri gaf veel voorbeelden van bedrijven die deze generatie succesvol hebben benaderd. "Het gaat erom dat je verhalen maakt en dat dit wordt gedeeld. Volgens hem heeft generatie Y ook last van Thaasofobie, de angst om verveeld te zijn of saai gevonden te worden. "Jongeren plaatsen niet voor niets op sociale media dat ze een 'geweldige' avond of een 'fantastisch' weekend hebben gehad."
Humor doet het ook goed, aldus Joeri. Het is belangrijk dat bedrijven zich vasthouden aan vier succesfactoren. Smile, Surprise, Suspense en Self-id. Mensen moeten erom lachen, het moet hen verrassen, maar het moet iemand ook emotioneel raken en iets moet hem ook kunnen gebeuren.
www.howcoolbrandsstayhot.com
Klik hier voor de fotoreportage van het Freshfel event