Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

''Lelijke'' groenten en fruit blijken een hit in Frankrijk

"Lelijke" soorten groenten en fruit - zoals misvormde sinaasappels, tweebenige wortels of misvormde aubergines – blijken een succes in Franse supermarktketens. Hoewel ze deze producten voorheen zouden weggooien, worden deze nu op duizenden verkooppunten door het land verkocht.

Het initiatief laat consumenten de producten kopen voor 30 procent minder dan hun "mooie" equivalenten. Telers zijn zo in staat om groenten, die eerder werden afgewezen, toch te verkopen, meldt Intermarche, een van de betrokken supermarkten. 

De testverkoop van het vreemdgevormde voedsel in de stad Provins eerder dit jaar was zo'n succes dat Intermarche van plan is om het initiatief vanaf volgende maand in de 1.800 winkels te starten en de klanten aan te moedigen om "groenten en fruit die 'lelijk' (verdraaid, vervormd, de verkeerde maat), maar net zo lekker zijn" te proberen. 

Een door de overheid gesponsorde actiedag tegen algemene voedselverspilling is op hetzelfde moment gepland als het Intermarche initiatief. Franse ambtenaren zeggen dat er zeven miljoen ton voedsel wordt weggegooid elk jaar. De overheid is erop gericht om dit met de helft te verminderen in de komende tien jaar.
 
Andere Franse supermarktketens, zoals Auchan en Monoprix volgen Intermarche's in de verkoop van groenten en fruit met 30 procent, terwijl dit eerder nog werd beschouwd als een doorn in het oog. 

De regels van de Europese Unie over vreemd gevormde groenten en fruit werden versoepeld in 2009, maar supermarktketens in het hele continent houden zich grotendeels nog steeds vast aan hun eigen normen. 

In Groot-Brittannië werden de supermarkten al lange tijd bekritiseerd voor het afwijzen van "lelijk", maar nog perfect eetbaar fruit. Nu groeit ook hier het aantal verkooppunten dat minder mooi fruit opslaat. 

Uit cijfers van de VN Voedsel-en Landbouworganisatie (FAO) blijkt dat wereldwijd ongeveer 40 procent van de groenten en fruit verloren gaat, grotendeels om esthetische redenen.

bron: telegraph.co.uk

Publicatiedatum: