Jan Opschoor, coöperatie DOOR:

"Samenwerking met ketenpartners vanuit onafhankelijke positie”"

Tholen - Een jaar geleden ontstond coöperatie DOOR. Na een stormachtige periode bij FresQ en daarvoor bij The Greenery, werd het fundament voor deze nieuwe afzetcoöperatie gelegd, waarbij de telers van de merken Prominent, Purple Pride, Green Diamonds en later PapriCo elkaar vonden in een gezamenlijke visie en strategie. Met directeur Jan Opschoor spraken we over de start, maar bovenal de toekomstplannen van DOOR.

Opschoor was dertien jaar lang actief binnen The Greenery, waar hij begon als aanbodsmanager trostomaten en doorgroeide tot product unit manager vruchtgroenten. Toen vorig jaar Jan van der Voort namens de nieuwe coöperatie bij hem aanklopte met de vraag om directeur te worden, hoefde hij niet lang na te denken. "Ik heb met veel plezier bij The Greenery gewerkt en ben absoluut geen jobhopper. Maar ik kende deze ondernemers en had veel vertrouwen in de strategie en marktbenadering van deze nieuwe coöperatie."


Jan Opschoor

Onafhankelijk
Jan typeert DOOR als een kleine, platte organisatie, waarbij de lijnen kort zijn en één duidelijk belang voorop staat. "In tegenstelling tot een aantal coöperaties die kiezen voor integratie met handelshuizen, doen wij dat bewust niet. DOOR is een marketing- en verkooporganisatie voor haar leden. We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met exporteurs en via hen met eindklanten, ieder vanuit zijn eigen specialisme. Die onafhankelijke positie is prettig in het nemen van beslissingen, want je hebt één belang. De coöperatie is weliswaar jong, maar de groep telers kent elkaar al lang en ook onze medewerkers beschikken over jarenlange ervaring."

De leden van DOOR vertegenwoordigen 260 hectare tomaat, 65 hectare paprika's, 38 hectare aubergines en 13 hectare komkommers. In het eerste jaar werd een omzet van om en nabij de 180 miljoen euro gerealiseerd. Hoewel Jan een groei in de toekomst niet uitsluit, ligt de focus nu op de huidige telers. "Deze ondernemers hebben roerige jaren achter de rug. Het belangrijkste is dat er een ondernemende club met gelijkgezinde telers is gevormd. In de toekomst verwacht ik wel de nodige ontwikkelingen. Nieuwe leden moeten in elk geval willenwerken met de hoge kwaliteitsnormen, maar ook de mentaliteit moet passen. Qua omvang zijn het met name de middelgrote bedrijven die zich bij ons hebben aangesloten. Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel. Het is economisch gezien een goede schaalgrootte, maar geeft ook evenwicht en stabiliteit binnen de coöperatie."

Productleadership
"We hoeven niet zo nodig de grootste coöperatie te zijn, maar willen wel de beste zijn. Productleadership in de diverse vruchtgroenten is de lijn. Alleen als we ons focussen op kwaliteit en marketing kunnen we onderscheidend blijven. De kwaliteitsnormen binnen de groep zijn daarom van een hoog niveau. Zo kunnen bij komkommers, alleen telers aansluiten die werken met hoge draadsystemen. Hierdoor staat ons komkommermerk Green Diamonds bekend om haar kwaliteit. Ook zijn we zeer blij met de uitbreiding van ons assortiment met paprika. Onze paprikatelers staan eveneens bekend om hun hoge kwaliteitsniveau. We werken er hard aan om ons paprikamerk PapriCo, net als onze merken Prominent en Purple Pride, als kwaliteitsmerk in de markt te zetten."

"Fors investeren in marketing en innovatie zijn dé sleutelwoorden. Daarom gaan we samen met onze afnemers – de Nederlandse exporteurs- ook veel in gesprek met de retailers. We merken dat retailers graag contact hebben met de bron en wij blijven graag op de hoogte van de laatste consumententrends. We blijven innoveren om een professionele gesprekspartner voor de retail te zijn. Samen met onze exporteurs proberen wij op die manier toegevoegde waarde te leveren aan de retailer. Alleen dan kunnen we binnen de keten onderscheidend vermogen creëren en tot kansen komen", vertelt Jan.

Jaarrond teelt
Internationalisering is een belangrijk onderwerp binnen de coöperatie. Hoe dit gerealiseerd kan worden, is per product verschillend. De Prominent-telers participeren in een teeltproject in de Oekraïne. Verder wordt er samengewerkt met telers in het zuiden van Europa. Jan verwacht dat de jaarrond teelt steeds belangrijker zal worden en verwacht dat er de komende jaren meer initiatieven ontstaan om jaarrond programma's in te kunnen vullen, hetzij met belichte teelt of teeltlocaties in het buitenland. "De beperkte investeringsmogelijkheden vormen momenteel een uitdaging. We hebben best wat ondernemers die stappen willen maken, maar die daarin nu vastlopen. Ondanks dat gaat ons belichtte areaal wel uitbreiden."

Bij de oprichting van DOOR is er een GMO-erkenning aangevraagd, deze is echter niet verkregen. Dit jaar besloot DOOR zelf om voor 2015 geen GMO-aanvraag te doen. "De leden zullen beslissen of we dat voor 2016 opnieuw zullen doen." Jan ziet de toekomst van DOOR met vertrouwen tegemoet. "Er zijn echter te veel aanbieders in de markt en ook wij vinden, waar mogelijk, bundeling noodzakelijk. Bij ons ligt nu, een jaar na de oprichting, de focus op het invulling geven aan de vastgestelde strategie. Wie weet wat de toekomst brengt op het gebied van bundeling. Voor ons is het wel van belang dat we door gaan met ondernemers met een gelijkgestemde mentaliteit, want pas dan zal er ook daadwerkelijk draagvlak voor bundeling zijn."

Voor meer informatie:
Coöperatie DOOR
Honderdland 131
2676 LT Maasdijk
Tel: 0174-328562
j.opschoor@doorpartners.nl
www.doorpartners.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven