Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
lekker veel groenten op het kerstmenu

Populariteit veganisme stijgt exponentieel

De belangstelling voor plantaardige voeding en veganisme blijft groeien. Dat constateert de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV). Vorig jaar maakt de vereniging al een groei door van 30%. Dit jaar is het aantal leden van de vereniging zelfs met 60% gegroeid.

Steeds meer mensen zien de voordelen van plantaardig eten en leven. Voor de dieren, het milieu en hun medemens, maar ook voor hun eigen gezondheid. De vraag naar veganistische producten en diensten neemt toe en de markt groeit mee. Woordvoerder Daphne Wessel: "Er verschijnen steeds meer vegan (kook)boeken en ook het aantal veganistische ondernemingen groeit in een rap tempo met name in de horeca en catering. Afgelopen jaar zijn er wederom verschillende restaurants bijgekomen, die een grotendeels of zelfs volledig plantaardige menukaart hebben. Ondertussen zitten ook producenten niet stil. Gevestigde namen als Vivera en zelfs het AH-huismerk hebben een volledig veganistische productlijn in de schappen gezet om zo te kunnen voorzien in de snel groeiende vraag. Plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel worden van steeds betere kwaliteit en zijn nu ook veel beter verkrijgbaar dan voorheen."



Niet alleen bedrijven en producenten spelen in op deze ontwikkeling. Ook vanuit de vegan community zelf ontstaan vele positieve initiatieven. Woordvoerder Daphne Wessel: "Er worden steeds vaker get togethers georganiseerd met veganisme als centraal thema, zoals de zogenoemde vegan potlucks, waarbij iedereen wat 100% plantaardigs te eten meebrengt. Hier komen soms tientallen mensen op af, zowel vegans als geïnteresseerden. Het cateringbedrijf DopHert zamelde binnen korte tijd 40.000 euro in via online crowdfunding. Dankzij deze financiering kunnen zij begin januari 2014 een vegan lunchroom openen in de bloeiende Amsterdamse Spaarndammerbuurt. De van oorsprong Duitse veganistische supermarktketen Veganz, die al in verschillende landen actief is, verwacht in 2015 een filiaal te beginnen in onze hoofdstad. Daarmee zie je dat het enorm leeft. In de media zien we hetzelfde beeld terug, er is sprake van groeiende aandacht voor het veganisme."

De NVV is zeer positief over de ontwikkelingen. Woordvoerder Daphne Wessel: "Met onze VeganChallenge campagne hebben we in 2013 bijna 5000 mensen kunnen inspireren om een maand lang plantaardig te eten. Velen is dit zo goed bevallen dat ze niet anders meer willen. We zullen ons ook de komende jaren de blijven richten op het informeren en ondersteunen van mensen die geïnteresseerd zijn in plantaardige voeding en de vegan lifestyle."

De stijgende populariteit van veganisme zorgt er ook voor dat meer mensen plantaardig gaan koken tijdens de feestdagen. Om aan deze vraag te voldoen heeft de NVV een geheel plantaardig kerstmenu met recepten op de website. Dit kerstmenu is te vinden op: www.veganchallenge.nl/kerstmenu

Publicatiedatum: