ABN AMRO-rapport 'Vers duurt het langst'

"Focus op service-supermarkten biedt ruimte voor groei"

De Nederlandse telers en handelsbedrijven hebben te maken met een verzadigde West-Europese markt. De groenteketen staat voor de uitdaging zich meer te onderscheiden op bijzondere product- of dienstkenmerken om te voorkomen dat ze uitsluitend op prijs blijven concurreren. Het bieden van kwaliteit tegen een goede prijs is niet langer voldoende. Het gaat erom het verschil te maken door Nederlandse producten in de Europese etalage te zetten als het lekkerste en meest verse alternatief. Nederlandse kwekers en handelaars kunnen de groenteketen gezamenlijk efficiënter inrichten door middel van verticale ketensamenwerking. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport 'Vers duurt het langst' dat vandaag is gepubliceerd.



Op Duitse markt verkoopt versheid zichzelf

In Duitsland – de grootste afzetmarkt voor Nederlandse groenten – vallen Nederlandse glasgroenten volgens ABN AMRO onvoldoende op in het schap. De Nederlandse groenteketen kan haar kwaliteitsproducten uit de anonimiteit halen met een krachtige boodschap die aansluit op de belangrijkste koopmotieven. De smaakvoorkeur van de Duitse consument biedt kansen voor Nederlandse ondernemers. Want uit het marktonderzoek dat is gedaan voor dit rapport blijkt dat het uiterlijk voor driekwart en smaak voor meer dan de helft van de Duitsers de doorslag geeft. Daarnaast heeft ruim twee derde van de Duitse consumenten behoefte aan informatie over versheid. ABN AMRO concludeert dat de Nederlandse groenteketen door haar ijzersterke logistiek en infrastructuur de versheid van hun glasgroenten het meest 'natuurlijk' kunnen claimen. Dit kan zij doen door de Duitse consument te informeren over de houdbaarheid en oogstdata van hun producten. Met als logische volgende stap dat versheid de verkoopprijs bepaalt.

Focus op service-supermarkten biedt ruimte voor groei

Nederlandse telers en handelsbedrijven richten zich in de groentemarkt op het bieden van value for money. Hierdoor is het marktaandeel van AGF-producten in Duitsland in 2012 bij de discount en value for money-formules, met 8,4%, veel hoger dan bij supermarkten met een serviceformule met 5,7%. De Nederlandse versketen zou volgens ABN AMRO het vizier meer kunnen richten op service-supermarkten in een volwassen markt zoals Duitsland. Dit is mogelijk door de kwaliteitsproducten die Nederlandse telers leveren met een herkenbare boodschap in de markt te zetten. Op deze manier kan waarde worden toegevoegd en het marktaandeel vergroot worden ten opzichte van concurrerende productielanden. Het blijft natuurlijk van belang de sterke positie bij de value for money-supermarkten te consolideren en met korte logistieke lijnen en verse groenten de Nederlandse positie in Oost-Europa verder uit te bouwen.

Ketensamenwerking: minder vrijheid, stabieler rendement
De noodzaak tot meer differentiatie en steeds hogere eisen van afnemers en consumenten zorgen ervoor dat ketensamenwerking belangrijker wordt. In verticale ketens worden bewuste keuzes gemaakt voor specifieke afnemers, markten en producten, steeds vaker op basis van vaste prijsafspraken. De beperking van de keuzevrijheid wordt in verticale ketens volgens ABN AMRO gecompenseerd door een stabieler rendement. "Voor vraaggerichte productie is een keten nodig met flexibiliteit op het gebied van volume en productkwaliteit. De omschakeling naar nieuwe ketenmodellen vragen ondernemerschap van kwekers en managementkwaliteiten van de handelaar. Dit begint met de vraag in welke keten je zit of in welke keten je wilt zitten om vervolgens een bewuste keuze te maken voor consolidatie, specialisatie, ketensamenwerking of een overstap naar een andere keten", aldus Bernd Feenstra, Sectormanager Plantaardige Sectoren van ABN AMRO.

Download het rapport van de website van ABN AMRO.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven