Rungis: Een wereld van vers en inspiratie
Geschiedenis
Al in 1100, 8 eeuwen geleden, was er sprake van een grote markt van eten en drinken in Parijs. Het nu bekende kunstenaars- en uitgaans'quartier' Des Halles in Parijs vormt de geschiedenis van de grootste versmarkt ter wereld. Natuurlijk voedde deze markt toen voornamelijk de bevolking van Parijs en omstreken. Met de groei van de stad is ook Des Halles verder doorontwikkeld. In Nederland kennen we een dergelijk groot marktterrein ook: de centrale groothandelsmarkt in Amsterdam, het tegenwoordige Food Center. Maar de omvang en importantie die de Franse versmarkt heeft behaald, is in Nederland nooit zo doorontwikkeld.
Eind jaren zestig was de groei van de markt niet langer op te vangen in het centrum van Parijs en is de verhuizing ingezet naar het huidige terrein van Rungis, zo'n 7 kilometer buiten het centrum. Met directe aansluiting op weg en spoornet en dicht bij de luchthaven Orly worden vis, vlees, kaas, fruit, groenten en bloemen nu aan en afgevoerd van deze 232 ha grote markt. Rungis is zeker geen gewone versmarkt!
Het is een stad in een stad met een eigen ziekenhuis, banken, politiebureau, verschillende restaurants, kinderopvang en ga zo maar door. De laatste jaren is vooral geïnvesteerd in moderne faciliteiten die de huidige regelgeving op gebied van gezondheid en hygiëne vragen. Daarmee heeft de markt wel iets van zijn ambachtelijke uitstraling verloren, maar het aanbod is er niet minder op geworden.
Waarom inkopen te Rungis?
Ondanks het feit dat in Nederland veel producten zelf worden geproduceerd en handelaren ook diverse specialiteiten importeren, blijkt dat niet voldoende voor de vraag. Topkwaliteit van specifieke groenten- en fruit, kazen, gevogelte en vis vanuit de gehele wereld kunnen alleen daar ingekocht worden. Producten met optimale versheid en vaak afwijkend van de gebruikelijke normen. Elk product heeft een eigen herkomst en verhaal. Rungis biedt dan ook een prachtige- en verrijkende aanvulling op het beschikbare assortiment in Nederland.
Seizoensgerichte inkoop maakt het mogelijk dat met niet-standaard producten gewerkt kan worden en elke dag (beter gezegd nacht) zijn er primeurs en noviteiten te vinden. Van de 18 miljoen consumenten die Rungis bedient, zijn er zo'n 6 miljoen buiten Frankrijk. En wij zorgen er graag voor dat ook Van Hoeckel en Sligro klanten van dit prachtige aanbod gebruik kunnen maken.
Bron van inspiratie
Onze inkopers bezoeken dan ook wekelijks Rungis om specialiteiten in te kopen en inspiratie op te doen. De ideeën worden vertaald naar het assortiment aanbod dat Van Hoeckel en Sligro in Nederland aanbieden. De presentatie van de producten in onder meer onze Sligro zelfbedieningsfilialen of zelfs de Emté supermarkt getuigen daarvan.
Een werelds aanbod
Met de veranderende consument, die zelf op ontdekking gaat in de wereld, of misschien wel vanuit de wereld om ons heen in Nederland is komen wonen, is de vraag naar bijzondere producten thuis en buitenshuis volop toegenomen. Door het aanbod van Rungis dagelijks naar Nederland te halen, vinden consumenten hun weg naar de voor hun vertrouwde en bijzondere producten.
Dit artikel komt uit het Inspiratiemagazine van Van Hoeckel. Lees het hele inspiratiemagazine hier.
Voor meer informatie:
Van Hoeckel
De Vutter 1
5221 BD 's-Hertogenbosch
T: 073-6312690
F: 073-6312695
E: [email protected]
W: www.vanhoeckel.nl