Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomabel wordt coöperatieve vennootschap

Op woensdag 4 december 2013 werd de coöperatieve vennootschap Tomabel opgericht. 48 producenten van verse groenten en fruit stonden aan de wieg van de nieuwe coöperatieve vennootschap. De oprichting is een belangrijke stap in het verder professioneel uitbouwen van de werking van Tomabel. Het biedt een passend juridisch kader om het kwaliteitsmerk, dat in volle expansie is, verder structureel te laten groeien en verbreden. Dit binnen een professionele omgeving en in nauwe samenwerking met de REO Veiling die de ondersteunende dienstverlening aanreikt.


Na de ondertekening van de oprichtingsakte werden zeven nieuwe Tomabel bestuurders (foto) benoemd in aanwezigheid van een notaris (zittend rechts)

Tomabel werd opgestart als antwoord op de moeilijke marktomstandigheden van tomaten in de eerste helft van de jaren negentig. "Ik was samen met een tiental collega-tomatentelers van mening dat we het tij konden doen keren door een meerwaarde te geven aan ons product", getuigt mede-oprichter Henk Vandevelde over de beginperiode van Tomabel. "Maar het was niet evident om destijds een nieuw merk op de markt te brengen en het uit te bouwen. Het is een taak die nooit af is. We moeten immers steeds een stapje voor blijven. We steken er veel energie in en het lukt ons om de opgebouwde voorsprong te behouden. Want op vandaag kunnen we met Tomabel nog altijd een meerwaarde realiseren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we destijds een juiste keuze hebben gemaakt."

Tomabel vierde begin mei zijn 18-jarig bestaan en gaat nu als volwassen kwaliteitsmerk zijn weg in nauwe samenwerking met de REO Veiling. Tomabel zette eergisteren (woensdag 4 december) een nieuwe stap in die ontwikkeling. De Tomabel-telers lieten toen hun vzw-structuur los om een coöperatieve vennootschap te worden. Dit moet op een professionele wijze een antwoord bieden op vragen vanuit de markt en productverbreding. De nieuwe statuten zorgen tevens voor de borging van de zelfstandige werking van Tomabel, maar evenzeer wordt de verankering van het merk voor de West-Vlaamse telers verzekerd op lange termijn. Met deze beslissing blijven de Tomabel telers bovendien trouw aan de fundamentele basisprincipes waarvoor het kwaliteitsmerk staat: hoge kwaliteit die steunt op samenwerking, motivatie, vakkennis en ervaring van de aangesloten producenten.
De Tomabel telers bepalen samen de kwaliteit en de homogeniteit van hun producten. Ze wisselen constant kennis en ervaringen onder elkaar uit. Immers, de aangesloten leden weten dat ze als groep sterker staan en zo een hoger kwaliteitsniveau bereiken. De oprichting van CVBA Tomabel in een structureel partnership met de REO Veiling biedt de noodzakelijke ruimte voor nieuwe groeikansen en opportuniteiten.

Het Tomabel assortiment bestaat vandaag uit Tomabel tomaten, Tomabel aardbeien, Tomabel Babyleaf, Tomabel slaspecialiteiten zoals triosalad of veldsla, Tomabel champignons en oesterzwammen. Alle Tomabel groenten en fruit worden verkocht via de REO Veiling.
Publicatiedatum: