Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe identiteit en logo voor kwaliteitsmerk Fine Fleur

REO Veiling kijkt tevreden terug naar belissing actieve marktbenadering

De REO Veiling vierde op 1 december 2012 haar 70-jarig bestaan in aanwezigheid van Vlaams minister-president en minister van landbouw Kris Peeters. Een centraal gespreksthema op het jubileumfeest was de voorstelling van de vernieuwde REO beleidsvisie "Naar een actieve marktbenadering" die in de zomer van vorig jaar door een werkgroep van REO producenten werd uitgeschreven met een ruime inspraak van vertegenwoordigers van de raad van bestuur en de besturen van de productgroepen op de REO Veiling. Eén jaar later keek de REO Veiling terug op welke beleidskeuzes intussen zijn gerealiseerd en wat in de steigers staat. Deze stand van zaken gaf de REO Veiling onlangs mee aan haar producenten en medewerkers tijdens de recente thema-avond "Beleidsvisie in ontwikkeling".

Extra inspanning voor meer productkwaliteit

Belgische groenten en fruit hebben een goede reputatie in het binnen- en buitenland. Ze hebben tevens een eigen naam: Flandria. Het kwaliteitslabel bestaat twintig jaar in 2015 en is uitgegroeid tot dé Europese referentie voor kwaliteitsgroenten en –fruit. In haar vernieuwde beleidsvisie wil de REO Veiling "een trekkersrol blijven spelen bij het versterken van de internationale koppositie" van het kwaliteitslabel Flandria, onze trots voor Europa. De REO witlooftelers hebben deze uitdaging goed opgepikt. Op eigen initiatief startten deze telers tijdens het najaar met extra controles van hun Flandria product, uitgevoerd door de telers zelf. Deze extra inspanning voor meer productkwaliteit is de opstap naar de ontwikkeling op termijn van een nieuw kwaliteitsmerk dat veel meer is dan een herkomstlabel voor promotiedoeleinden.

Hetzelfde voor de serreslatelers die inzetten op een forse inkorting van de afstand in tijd tussen grond en mond door de kropsla te oogsten volgens een strakke timing en op die manier hun kraakvers geoogst Flandria product in een tijdspanne van hooguit een halve dag afleveren bij de kopers op de REO Veiling. De REO serreslatelers pasten het nieuwe oogstschema voor een grotere dagversheid voor de eerste keer toe tijdens de voorbije zomer. Met succes.

 
Serreslatelers Francky Bouckaert (links) en Lieven Dejonghe (rechts) gaven tijdens de thema-avond uitleg over hun kraakvers product.

Naast een versterking van het Flandria kwaliteitslabel engageert de vernieuwde beleidsvisie van de REO Veiling zich voor een conceptbenadering richting de afzetmarkt. Met marktconcepten worden producten bedoeld die door hun bewerking, verpakking of flexibiliteit van de producent en de REO Veiling, inspelen op specifieke behoeften van de afnemers en op die manier een commerciële lange termijn relatie creëren tussen de REO Veiling en haar kopers. De REO champignontelers maakten daarvan werk met de introductie van de biologische teelt van bruine kastanjechampignons die bovendien in eigen beheer worden verpakt in een donkergroen plastiek doosje met deksel. Ook een aanpassing van de bestaande verkoopsystemen kan als een marktconcept worden uitgewerkt. De REO preitelers voegden de daad bij het woord door zich sterk te engageren voor een verdere ontwikkeling van een ruim aanbod in de voorverkoop van hun product vanaf het huidige winterseizoen.

 
Preitelers Paul Demyttenaere (links) en Jan Vandevelde (rechts) in gesprek met moderator Karl Vandenberghe (Focus-WTV)

Tomabel
Naar analogie met haar vernieuwde beleidsvisie werden dit jaar op de REO Veiling ook nieuwe stappen gezet voor de ontplooiing van een doorgedreven merkenbeleid. Tomabel bestaat 18 jaar en gaat als volwassen merk verder zijn weg in nauw overleg met de REO Veiling. De eerder genoemde biochampignons worden naast tomaten, aardbeien, veldsla en babyleaf onder dit merk vermarkt.

Fine Fleur
Een andere belangrijke realisatie is de herwaardering van het eigen kwaliteitsmerk Fine Fleur. Dit merk werd vroeger gebruikt om de wat specialere producten af te zetten in daarvoor specifiek uitgekozen winkelschappen. Omdat Fine Fleur dit jaar een nieuwe identiteit kreeg, werd ook het bestaande Fine Fleur logo herwerkt op maat van haar eigentijdse inhoud. Het vernieuwde logo vat de dynamiek van de REO producenten in één globaal beeld en toont expliciet dagverse groenten en fruit die barsten van de smaak en bruisen van de vitamines. Deze karakteristiek wordt geaccentueerd door de ronde swingende vormgeving, de zon en twee groene blaadjes. De bruine boog verwijst dan weer naar de artisanale authenticiteit van de REO producten, geteeld in de vruchtbare bodem van Vlaanderen.



Voorzitter van de REO Veiling Rita Demaré onthulde het opgefriste Fine Fleur logo bij de apotheose van de thema-avond "Beleidsvisie in ontwikkeling". Het aangepaste logo kreeg applaus vanuit de zaal. In de komende weken en maanden wordt verder gewerkt aan een nieuwe lijn van verpakkingsmateriaal om het hertekende logo breed uit te dragen op de specifieke Fine Fleur producten die worden gecommercialiseerd op de REO Veiling. Samen met geëngageerde REO producenten worden specifieke kistenkaarten, dekvellen,… , ontworpen om het Fine Fleur product op een herkenbare manier tot bij de consument te brengen.

De REO producenten hadden ook al een grote inbreng tijdens de thema-avond "Beleidsvisie in ontwikkeling". De praktijkgetuigenissen van de telerduo's voor prei, witloof, serresla en champignons inspireerden en motiveerden andere productgroepen om eveneens mee te denken over de opwaardering van hun product onder het Flandria label en de ontwikkeling van innovatieve marktconcepten en merken. Deze denkoefeningen kunnen alleen slagen als nauw wordt samengewerkt, beseffen de REO producenten. Ze bevestigden op deze manier hun blijvend vertrouwen in hun veilingcoöperatie als hefboom voor een rendabele familiale tuinbouw in Vlaanderen.


Tijdens de afsluitende receptie werd druk nagepraat over de themagesprekken.
 
Publicatiedatum: