Varend Corso-voorzitter Kees Mostert:

“De consument moet contact met het product krijgen”

Begin augustus 2014 moet het volgende Varend Corso door de Westlandse wateren varen. Echter, aan sponsoren ontbreekt het momenteel nog. "Als we ons product willen laten promoten, kun je het op grote shows als de Fruit Logistica laten aankomen. Daar tref je een grote klantenkring. Maar wie je niet treft, is je uiteindelijke klant: de consument. Op het moment dat je je thuisland niet onderhoudt, mis je een groot stuk van de markt. Die zit hier", vindt voorzitter Kees Mostert.



Sinds 16 jaar vaart er begin augustus een groenten- en fruitcorso door het Westland. In drie dagen varen zo'n vijftig boten door het Westland, Rijnmond en Delfland. Volgend jaar moet de 17e editie van start gaan, maar of dat doorgaat, is nog onzeker. Een aantal sponsorcontracten zijn afgelopen en verlenging is lastig. "We zoeken financieel draagvlak. Niet alleen vrijwilligers", vertelt organisator Kees Mostert. Is een corso nog wel van deze tijd dan? Volgens Mostert wel "Het is een corso met veel theater en show, muziek en dans, geen passieve tocht. De laatste paar jaar is er belangstelling vanuit de Telegraaf, Hart van Nederland, het NOS-journaal. Daarmee bereik je landelijk publiek. We worden juist volwassen."

De missie van het Varend Corso is het uitdragen van producten, die in de streek geteeld of verhandeld worden. Toch staan op de sponsor- en de deelnemerslijsten van het afgelopen jaar meer tuinbouwtoeleveranciers en minder handelsbedrijven. The Greenery en FresQ laten het afweten. Maar er is ook een andere kant. De winnende boot van afgelopen jaar was van AGF-specialist Vitaminetuin uit De Lier.

"Zo mooi al die mensen en reacties in de winkel. Wat een promotie!", reageerde eigenaar Dick van den Ende na afloop tegen Verspunt. Hij stelde zich graag voor wat voor promotie het voor AGF-specialisten zou zijn om met meerdere groentenmannen mee te doen aan een corso als deze. Vorig jaar voer ook voor het eerst een boot van Looije Tomaten mee. Langs de route werden de honingtomaten van het bedrijf uitgedeeld. "Dat vinden mensen prachtig", aldus Mostert. "De een heeft honingtomaten, de ander pruimtomaten, weer een ander cherry's. En dan nog verpakkingen: er is zoveel wat je kunt laten zien. De consument moet contact met je product krijgen. Die koopt het uiteindelijk. Zo gaan ze naar het product vragen en dat is het wiel wat moet gaan draaien."

Het thema van het corso 2014 is Op Volle Toeren. In januari wordt een startbijeenkomst georganiseerd. keesmostert@gmail.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven