Sneeuwval, geen GMO voor FresQ en veel beurzen
Reactie voorzitter
Voorzitter Tom de Bruin: "Dit is een enorme slag voor onze leden. Door de slechte prijsvorming de afgelopen jaren en de EHEC-crisis in 2011 hebben veel bedrijven al moeite om hun hoofd boven water te houden. Deze extra financiële klap komt hard aan. Dat betekent dat ontwikkelingen op het gebied van innovatie, duurzaamheid, kwaliteit en marketing vertraagd worden."
Reactie Margot Hart
"Dit hadden wij eerlijk gezegd nooit verwacht", vertelt Margot Hart van FresQ over het stopzetten van de GMO-subsidie. "We wisten natuurlijk van de schorsing, maar hadden absoluut verwacht dat die eraf zou gaan." FresQ loopt 22 miljoen euro GMO-subsidie mis.
Sneeuwval
Ondertussen kregen telers te maken met sneeuwval. Schermdoeken op en het kasdek warmhouden, adviseert Adri Witlox van Interpolis. De winter brengt echter ook goed nieuws: bij Mts. Boer en den Hoedt in Ridderkerk is het beter bouwen op bevroren grond dan op een natte grond.
IPM
Na de Grune Woche blijven we even in Duitsland: ook de IPM vond plaats in januari. Daar waren opvallend veel Nederlandse, technische bedrijven te vinden. Voor Groentennieuws de Nederlandse standhouders, voor Hortidaily ook de internationale standhouders.
Biovak 2013
Januari is een echte beurzenmaand. Op woensdag 23 en donderdag 24 januari vond in het IJsselhallencomplex in Zwolle de BioVak 2013 plaats. Hierbij werd natuurlijk een fotoreportage gemaakt van de AGF-ers. Waar een aantal jaar geleden het 'geitenwollenkousengehalte' op de beurs nog een prominent aandeel had, heeft de beurs zich met de branche volwassen ontwikkeld. Het schilderij 'De Bio-Aardappeleters', ter beschikking gesteld door de NAO, leverde woensdagavond 23 januari jl. op de BioVak € 3.000 euro op.
Bondskanselier Angela Merkel, landbouwminister Sharon Dijksma, bijna 500.000 Duitse consumenten, veel TV- en radioteams, politici en belangenbehartigers trokken tijdens de Internationale Grüne Woche in Berlijn door de Hollandhal en staan ook stil bij het Nederlandse groentenpaviljoen met meer dan 63 soorten tomaten en andere heerlijke vruchtgroenten paprika, komkommers en aubergines. Nederland is dit jaar Partnerland onder het motto 'Qualität wächst in Holland' en krijgt daarmee veel extra media-aandacht.