"En nu gaan we doorpakken"
"We hebben bewust heel veel tijd gestopt in het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en gezamenlijke strategie." Aan het woord is tomatenteler Arnold Groenewegen en voorzitter van DOOR. "Het klinkt misschien wat volgens de schoolboekjes maar zonder gezamenlijke visie op de markt en de te volgen marktbenadering komt een afzetcoöperatie vroeg of laat in de problemen."
DOOR wil niet de grootste coöperatie zijn, wel de beste. Productleadership in de diverse vruchtgroenten is de lijn. Fors investeren in marketing en innovatie zijn dan de sleutelwoorden. De kersverse directeur Jan Opschoor vervolgt: "DOOR onderscheidt zich verder door haar positionering in de keten. Waar veel afzetcoöperaties kiezen voor integratie met handelshuizen doet DOOR dat heel bewust niet. DOOR is een marketing- en verkooporganisatie voor haar leden, geen handelshuis. DOOR zoekt nadrukkelijk de samenwerking met exporteurs en eindklanten. Ieder vanuit zijn eigen specialisme. Die onafhankelijke positie is belangrijk voor onze klanten en eindklanten."
Visie en strategie zijn essentieel, maar succesvol samenwerken vraagt meer dan dat. Arnold Groenewegen hierover: "De persoonlijke relatie en klik zijn belangrijk. We hebben een overzichtelijk aantal telers, we kennen elkaar goed en kunnen goed met elkaar door een deur. We hebben een krachtige en innovatieve groep telers met goede mensen in de coöperatie en de verkooporganisatie. Dat alleen al geeft veel vertrouwen voor de toekomst. We gaan nu doorpakken.", zegt Arnold met een knipoog.
Florpartners heeft de coöperatie begeleid in de strategieontwikkeling en de inrichting van de organisatie en het management verzorgd. Voor meer informatie over DOOR kunt u contact opnemen met Ronald Grootscholten: [email protected]
Bron: Nieuwsbrief Florpartners