Franchise alternatief voor telersvereniging?
Door snelle marktontwikkeling op het gebied van onder andere technologie, personalisering en logistiek is de tuinbouwketen volop in beweging. Gevestigde marktposities blijken geen garantie meer voor succes. Vooral in marketing en verkoop bundelen kwekers daarom hun krachten om die positie te verstevigen. Samen ontwikkelen zij een sterker assortiment en meer verkoopkracht. Veel telersverenigingen zijn zo ontstaan op zoek naar een gezamenlijke, directe marktverbinding, echter met wisselend succes.
Samenwerking blijkt in de praktijk dan ook complex en de succesfactoren zijn divers. Eén cruciaal aspect is dat samenwerking in goede tijden gemakkelijker is dan samenwerking in slechte tijden. Delen in de winst is immers prettiger dan samen het verlies beperken.
Veel initiatieven tot samenwerking zijn gestrand op het feit dat gemaakte afspraken, vooral in slechte tijden, onvoldoende houdbaar blijken. De gezamenlijke formule kan op dat moment moeizaam of niet verder worden uitgebouwd. Samenwerking op basis van franchise blijkt in de praktijk een robuust model, waarmee de gezamenlijke investering in een marktformule tegen een dergelijk afbreukrisico is beschermd.
Binnen een franchiseovereenkomst maken de samenwerkende partijen bindende afspraken met elkaar en met de centraal opererende franchisegever. Die franchisegever bouwt als zelfstandige onderneming aan de formule en waakt hierover. Franchisenemers hebben daarbij enerzijds de ruimte om binnen de afspraken zelfstandig te blijven ondernemen. Anderzijds hebben zij de voordelen van en controle op de formule via een franchiseraad.
Samen ondernemen dus, in goede én in slechte tijden. Franchise kan ook uw bedrijf een aantrekkelijk groeimodel bieden. Neem contact op met info@hillenraadpartners.nl en laat u informeren over de kansen.