Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
morgen bespreking tuinbouwbeleid Dijksma

Greenport vraagt Tweede Kamer om hulp

Het tuinbouwbedrijfsleven en de greenportoverheden hebben vandaag de Tweede Kamer gevraagd om de sector te helpen in de modernisering van de tuinbouw.

Greenport Holland heeft een brief gestuurd aan de Tweede Kamerleden die zich met de tuinbouwdossiers bezig houden. De Tweede Kamer spreekt donderdag over de Tuinbouwvisie die staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken onlangs presenteerde.

In de brief schrijft Greenport dat 15 procent van het glasareaal verouderd is. Dit staat de ontwikkeling van de duurzame oplossingen voor vraagstukken over voedselzekerheid en voedselveiligheid - zoals Dijksma beoogt -in de weg, meent Greenport.

Bedrijfsleven

De modernisering kost 1 tot 2,25 miljoen euro per hectare, stelt Greenport. Dijksma heeft aangegeven dat de vernieuwing moet worden opgepakt door provincie, gemeenten en bedrijfsleven. Greenport vindt dat onvoldoende.

'Wij kunnen dit niet alleen, daarvoor staat teveel op het spel. De greenports verdienen een gelijke behandeling als de mainports Schiphol en de Rotterdamse haven', zegt Sjaak van der Tak, burgemeester van Westland en voorzitter van de Greenport Holland overheden.

Haven

Behalve om hulp bij het tuinbouwareaal vraagt Greenport ook om een betere verbinding tussen de mainports (Schiphol en de Rotterdam) en de greenports. Dit geldt zowel voor de infrastructuur als voor de interactie tussen deze drie economische bolwerken.

De combinatie van versproducten met de mainports en achterlandverbindingen zijn van grote waarde voor de greenports in Nederland als marktleider in versproducten.


Bron: NieuweOogst.nu
Publicatiedatum: