Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sloveense tomatenteler Lust expert in marketing

Twee jaar geleden sloeg een groep jonge tuinbouwondernemers uit Slovenië een nieuwe weg in en bouwde een moderne, 4 hectare grote Venlo-kas in Renckovich, een dorp in de gemeente Turnišče in de noordoostelijke regio Prekmurje. De groep was van plan om hoge kwaliteit tomaten op substraat voor de lokale markten te telen. Het project werd een groot succes.



Lust tomaten worden verkocht als luxe tomaten met een 'made in Slovenië with love' handelsmerk. "Vanaf het begin wisten we dat we met een goede marketingstrategie moesten komen om ons te onderscheiden van andere grote massa-geproduceerde producten," zegt Kristjan Magdic, directeur marketing bij Lust. "We bouwden een kas die een grote investering vereiste, maar die wel uiterst geavanceerd was. Dankzij de kas telen we duurzame tomaten, gebruikmakend van biologische gewasbescherming."



Ook gebruiken de jonge ondernemers geothermische energie om de kas te verwarmen. "We kunnen de warmte opslaan in een buffer die voldoende capaciteit heeft om de kas te verwarmen. Alleen wanneer het extreem koud is, hebben we een conventionele verwarmingsketel. Daarnaast telen we op een duurzaam groeimedium: kokos in plaats van steenwol."



De tomaten van Lust worden verkocht onder een premiummerk in supermarkten in Slovenië en de buurlanden. Het Lust label wordt niet alleen verkocht door Lidl, maar ook door meer dure luxe retailers. "Vanuit onze kwekerij is het 85 km rijden naar Graz, 230 km naar Wenen, 280 naar Boedapest en 180 naar Ljubljana. Dus we zitten op een strategische plek, omgeven door de belangrijke markten. Slovenië is onze belangrijkste afzetmarkt met name Ljubljana, maar eens per maand gaan er ook een paar vrachtwagens naar Hongarije en Wenen."




Meer informatie:
Lust
https://www.facebook.com/pages/Lu%C5%A1t/328761123839531
http://www.lust.si/





Publicatiedatum: