Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Sloveense tomatenteler Lust expert in marketing
Twee jaar geleden sloeg een groep jonge tuinbouwondernemers uit Slovenië een nieuwe weg in en bouwde een moderne, 4 hectare grote Venlo-kas in Renckovich, een dorp in de gemeente Turnišče in de noordoostelijke regio Prekmurje. De groep was van plan om hoge kwaliteit tomaten op substraat voor de lokale markten te telen. Het project werd een groot succes.
Lust tomaten worden verkocht als luxe tomaten met een 'made in Slovenië with love' handelsmerk. "Vanaf het begin wisten we dat we met een goede marketingstrategie moesten komen om ons te onderscheiden van andere grote massa-geproduceerde producten," zegt Kristjan Magdic, directeur marketing bij Lust. "We bouwden een kas die een grote investering vereiste, maar die wel uiterst geavanceerd was. Dankzij de kas telen we duurzame tomaten, gebruikmakend van biologische gewasbescherming."
Ook gebruiken de jonge ondernemers geothermische energie om de kas te verwarmen. "We kunnen de warmte opslaan in een buffer die voldoende capaciteit heeft om de kas te verwarmen. Alleen wanneer het extreem koud is, hebben we een conventionele verwarmingsketel. Daarnaast telen we op een duurzaam groeimedium: kokos in plaats van steenwol."
De tomaten van Lust worden verkocht onder een premiummerk in supermarkten in Slovenië en de buurlanden. Het Lust label wordt niet alleen verkocht door Lidl, maar ook door meer dure luxe retailers. "Vanuit onze kwekerij is het 85 km rijden naar Graz, 230 km naar Wenen, 280 naar Boedapest en 180 naar Ljubljana. Dus we zitten op een strategische plek, omgeven door de belangrijke markten. Slovenië is onze belangrijkste afzetmarkt met name Ljubljana, maar eens per maand gaan er ook een paar vrachtwagens naar Hongarije en Wenen."