Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Theo Kampschoer, Kampexport:

"Extra kwaliteit verkoopt altijd"

Tholen - Het Franse bloemkoolexportseizoen is bij Kampexport weer van start gegaan. "De prijzen staan momenteel onder druk. Zo is er de afgelopen week ook bloemkool doorgedraaid. Veel teelten zijn het afgelopen jaar moeizaam verlopen en hierdoor is de bloemkoolproductie weer uitgebreid. Met al de veiling-, verpakking- en transportkosten komen we daarom op dit moment niet uit", vertelt Theo Kampschoer, die in 1969 het bedrijf Kampexport startte in Bretagne. "Maar heb je een paar dagen vorst in andere productiegebieden, dan kan de situatie zo weer veranderen. Dat valt niet te voorspellen."


Theo en zoon Willem Kampschoer

Het microklimaat in Bretagne is volgens Theo de redding voor de bloemkoolteelt. "Hierdoor kunnen wij produceren op momenten dat andere productiegebieden dat niet kunnen. Wij kunnen hier nagenoeg altijd bloemkool telen en hebben nauwelijks last van strenge vorst. Nu komen we op de markt met grote aantallen en is er in Oost-Europese landen als Polen en Slowakije nog voldoende bloemkool, maar vriest het daar een paar dagen 10 graden, dan hebben we in twee weken heel wat afnemende landen erbij! Daarom kun je ook niet voorspellen wat de markt gaat doen. Dat is in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden en aanvoer vanuit Italië en Spanje."

Elke dag vers
Theo verwacht dat het aantal Franse exporteurs de komende jaren nog wel verder zal afnemen. "Het is gewoon zaak dat je je klanten goed blijft bedienen. Wij maken geen voorraad en beginnen elke dag vers. Daarom werken we ook altijd op zaterdag en zondag voor de verse leveringen aan Oost-Europese landen. Extra goede kwaliteit blijft altijd verkopen. Maar je moet wel veel doen om het hoofd boven water te houden. Wij exporteren zo'n 15 tot 40 vrachtwagens per dag en dankzij het volume komen we uit. Met twee of drie wagens per dag kun je beter gelijk stoppen."

De gedachte die in Nederland veelal heerst dat de Franse bloemkool stinkt, geldt volgens de exporteur niet voor de bloemkool die nu op de markt is. "Maar de overwinterde bloemkool die zes tot acht maanden op het veld staat, ruikt inderdaad wat meer dan de Spaanse bloemkool die binnen twee/drie maanden wordt geoogst. In Frankrijk wordt de bloemkool gepoot in juli en geoogst in april", zegt Theo. Voordeel van de veiling in Bretagne is volgens de Nederlandse exporteur in Frankrijk de mogelijkheid om grote volumes te vermarkten. "Als een klant ons op vrijdag vraagt om voor zondag vijftig trucks te laden, dan zijn er niet zoveel leveranciers in Spanje en Italië die dat kunnen."



Het voordeel om het welbekende merk Prince de Bretagne te voeren, moet je volgens Theo niet overschatten. "De meeste klanten willen geen merk. En er wordt ook bloemkool onder het Prince de Bretagne-merk gevoerd, die absoluut niet aan onze kwaliteitseisen voldoet. Niet voor niets is er het afgelopen jaar discussie geweest over de kleur en hardheid van de bloemkool. Wij weten waar we ons product moeten kopen en wat de goede telers zijn, maar dat is op elk depot verschillend. Onze eigen naam en traceability zijn belangrijker dan het Prince de Bretagne-merk. Wij zijn QS-gecertificeerd en dat is een strenge norm op het gebied van fytosanitaire bewaking. Daarnaast zijn we ISO 22000- 2005 en ISO 9001-2008 gecertificeerd."

Steenfruit
Ook de rendementen in de Franse steenfruitproducties staan onder druk, vertelt Theo, die in de zomer hoofdzakelijk in het zuiden van het land actief is. "Spanje levert perziken en nectarines voor 50% van wat we hier in Frankrijk nodig hebben. Het is dus een opgave om de beste telers te vinden die onder klasse extra voor ons werken om het hoofd boven water te houden. Afgelopen seizoen werd er voor 88 cent van Spanje naar Duitsland verkocht, terwijl de kostprijs in Frankrijk op een niveau rond de 1,40 euro ligt."



Kampexport focust zich op Europese markten. "We hebben zo'n veertig Europese grossiers, die allemaal een paar pallets per dag afnemen. Extra kwaliteit is altijd te verkopen. Daarnaast zie ik de laatste jaren ook de grootwinkelbedrijven meer op zoek naar producten van uitzonderlijke kwaliteit. Niet voor niks hebben we dit jaar onze klantenkring wederom uitgebreid."



Een ander lichtpuntje was dit jaar voor Kampexport het artisjokkenseizoen. "We hebben deze zomer in één seizoen meer artisjokken verkocht dan al die andere jaren bij elkaar. Dat is erg goed verlopen. Ook zit er mijns inziens nog wel groei in biologische producten en nieuwe markten in Oost-Europa. Landen als Tsjechië, Bulgarije, Roemenië en Hongarije zijn nog altijd in ontwikkeling. De grootste uitdaging wordt om voldoende transport tot je beschikking te hebben. In deze regio hebben veel transporteurs het loodje gelegd en het vergt een grote inspanning om dat op te vangen met trucks uit andere landen."

Voor meer informatie:
Kampexport
BP 78
29250 St Pol de Léon
Tel: 0033 2 98 69 28 22
Fax: 0033 2 98 29 04 04
kampexport@kampexport.com
www.kampexport.com