Gezamenlijk consumptie van tomaat bevorderen
In het najaar van 2011 is de driejarige campagne MyTomato gestart, mede gefinancierd met EU-gelden. De doelstelling van de campagne is de dalende trend van consumptie te stoppen en m.n. voor de jongere doelgroepen wederom stijging van consumptie te bewerkstelligen. Door consumenten te vertellen over de grote diversiteit en de vele culinaire mogelijkheden, de gezondheid en de duurzaamheid van de teelt, zijn consumenten tot frequentere aankoop geïnspireerd. Tijdens de vele proeverijen in 17 steden en bij 100 supermarkten, konden zij bovendien zelf de verschillen in smaak ervaren.
Samen sterk
Door gezamenlijk als telersverenigingen via DPA de afzetbevordering van tomaat ter hand te nemen, kon voldoende budget gegenereerd worden om krachtig de markt te bewerken. DPA stelde Mirjam Hendriks van Admire Consult aan als projectleider. Zij heeft de uitvoering in Duitsland aangestuurd, waarbij regelmatige afstemming met de marketeers van de deelnemende telersverenigingen plaatsvond. Zo bleef ieder zich herkennen in de campagne en was er voldoende mogelijkheid om input te leveren en de campagne te laten aansluiten bij het eigen marketing beleid.
Resultaten
De campagne heeft vele publicaties in magazines, dag- en weekbladen opgeleverd met een totale oplage van 45 miljoen; 5 miljoen TV kijkers en radio luisteraars en diverse artikelen in de retailmedia. De afname van de consumptie is gestabiliseerd en er worden steeds vaker kleinere soorten tomaten gekocht. M.n. jongeren zijn weer wat vaker tomaten gaan kopen en kiezen dan relatief meer voor de kleinere typen.
Meer informatie bij: Mirjam Hendriks, Admire Consult, 06 13715405, mirjam.hendriks@kpnmail.nl
In 2013 werd MyTomato ondersteund door: