Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Mexico verwelkomt Nederlandse tuinbouwtechnieken en -ervaring
Veel Mexicaanse glastuinbouw komt tot stand met behulp van Nederlandse technieken. Om deze uitwisseling nog verder te versoepelen, treedt de Nederlandse agrarische adviseur voor Cuba en Mexico, Gabriella Nuijtens, op als tussenpersoon. "Ik ben vooral op zoek naar de uitwisseling van kennis. De Nederlandse expertise in de glastuinbouw is hier zeer gewild."
Een van de projecten waarbij Nuijtens betrokken is geweest is Mexicultura, een programma dat de Nederlandse tuinbouwleveranciers, overheid en onderwijsinstellingen die streven naar duurzame productiesystemen verenigt. Alle partners in Mexicultura complimenteren elkaar op het gebied van technologie, knowhow en ervaring. Een van de resultaten van het programma was een bezoek vorige maand aan Nederlandse glastuinbouwbedrijven door Mexicaanse telers en andere ondernemers. De groep bezocht kwekers, tuinbouwgebied Agriport A7, onderwijsinstellingen, opleidingscentra en andere telers. Tijdens deze bezoeken werd veel aandacht besteed aan de uitwisseling van kennis en matchmaking.
Naast haar werk voor Mexicultura is Nuijtens ook verbonden aan vele andere projecten. Een van deze projecten is de ontwikkeling en herstructurering van de landbouw in de Mexicaanse staten. De realisatie van deze grootstedelijke voedselclusters (Agroparken), is onderdeel van het Alterra-project in samenwerking met Wageningen University & Research. Nuijtens helpt niet alleen met het opzetten van de clusters, maar helpt de aangesloten bedrijven ook bij de marketing van hun producten op nieuwe markten. Nuijtens: "Veel van de producenten willen exporteren naar de Verenigde Staten. Dat is natuurlijk goed, maar ze moeten ook nieuwe markten verkennen. Hier spelen we eveneens een rol."
Als voorbeeld noemt ze de nieuwe handelslijn tussen Mexico en Fresh Park Venlo. "Dit is een geval van stagnerende communicatie die door deze programma's is gestroomlijnd."