Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wim Vanbergen: "Wij bedienen nichemarkten"

Proplastics ruim half jaar actief na overname Plastic Force

Tholen - Het bedrijf Proplastics is ruim een half jaaractief in Borgloon. In april dit jaar namen Ludo Treunen en Wim Vanbergen hetbedrijf Plastic Force over. Het bedrijf bedient verschillende sectoren,waaronder de AGF-sector. Wim: "We richten ons op meerdere doelgroepen,AGF, bakkersproducten en industrie. Het bedrijf kiest daar bewust voor: "Zo spreiden we ons risico. In iedere markt zijn er kleinere spelers en daar richten we op. De nichemarkten en de specifieke vragen. We moeten hetecht niet van de massa hebben."



Nieuwe champignonverpakking

"Momenteel zijn we erg actief in dechampignonsector. We hebben onlangs een nieuwe verpakking geïntroduceerd. Dit zijn bakken met een transparant deksel die worden dichtgeklikt. De 'oude' champignondoosjes werden dichtgelast." Wim geeft aan dat de markt erg enthousiast reageert op deze nieuwe verpakking. "We hebben hem geïntroduceerd in Duitsland en zijn er nu ongeveer een maand mee bezig. Heel wat mensen die een 'oude' verpakking hadden willen overstappen op deze nieuwe. Over het algemeen worden de bakken in het zwart verkocht met een transparant deksel. Champignons en paddenstoelen worden erg mooi gepresenteerd door die zwarte kleur. We zien hier een mooie groei in ook voor de toekomst. De sector groeit niet, maar we verwachten dat we een deel van de markt gaan bedienen met deze nieuwe verpakking."



Nichemarkten

Wim en Ludo geven aan dat ze als bedrijf vernieuwend willen zijn. "Bij ons gaat het niet om mega-productievolumes maar we willen unieke producten in de markt zetten waar onze klanten tevreden mee zijn. Als je telkens blijft innoveren heb je ook een voorsprong op je concurrenten. We maken wat de klant wenst en zijn gespecialiseerd op kleine aantallen in nichemarkten." Volgens Wim zie je steeds meer transparante verpakkingen. "Ook in de AGF-sector vind men het steeds belangrijker om te laten zien dat het product goed is. Natuurlijk moet je daar dan wel van overtuigd zijn. In de AGF-sector bedienen we momenteel met name de champignon- en tomatenleveranciers. Daarnaast leveren we ook producten aan de bewerkte AGF-sector, zoals de salade- en maaltijdenmarkt. We zien mooie kansen in saladebowls. Constant ontwikkelen we nieuwe vormen voor de klant."

Monomateriaal
Wim vertelt dat bedrijven meer en meer willen gebruik maken van monomateriaal zodat de verpakkingen herbruikbaar zijn. Vroeger werd er bijvoorbeeld voor Lidl taartbakken gemaakt met karton én plastic, tegenwoordig zijn ze weer helemaal teruggegaan naar plastic. Monomateriaal dat volledig recyclebaar is. Als je meerdere soorten verpakkingen gebruikt zijn producten niet meer herbruikbaar. Zeker als het aan elkaar is gelast. In onze sector verdwijnt Polystryreen (PS) langzamerhand en er wordt steeds meer PET gebruikt. PS wordt steeds duurder en de prijs van PET is stabiel gebleven."



In april dit jaar startten Ludo en Wim het bedrijf. Beide mannen zien de toekomst positief tegemoet. Ludo: "Met mijn ervaring in de sector en Wim's jonge en enthousiaste ondernemersgeest moet het goed komen. De verwachting is dat we tegen 1 januari echt volledig klaar zijn met de overname en alle zaken rondom. We hopen dat we wat klanten terug kunnen winnen die weggegaan zijn omdat Plastic Force failliet was en het niet duidelijk was of er een overname zou komen. Er was toen even een onzekerheid. We willen in de toekomst meer klanten in de AGF-sector gaan bedienen en aantonen dat we specifieke markten kunnen bedienen. We zullen zeker tegen moeilijkheden aanlopen, maar die zien wij als uitdagingen. Naar de toekomst verwachten we ook meer met bedrukking te gaan doen. Mogelijk zullen we ook verder in Europa klanten tegenkomen. Als er zich nieuwe en interessante zaken aandienen zeggen we daar geen nee tegen."

Voor meer informatie:
Wim Vanbergen
Proplastics
Industrieweg 17
3840 - Borgloon - Belgie
T: +32 (0)127-43484
F: +32 (0)127-45480
www.proplastics.be
[email protected]