AgroLingua spreidt haar vleugels uit naar Duitsland
Taal is een spiegel van de identiteitsbeleving van een land en zijn cultuur. Feit is dat het karakter van een volk zich verraadt door de taal. Als (piep)klein land(je) lijkt Nederland zich een beetje ondergeschikt te maken aan andere talen of landen. Dit identiteitsbesef vind je duidelijk terug in de Nederlandse taal. Varkentje, biggetje, plantje, tomaatje, uitje, ogenblikje, minuutje en ga zo maar door. Nederlanders gebruiken opvallend vaak verkleinwoorden. Voor Duitsers klinkt dat toch vreemd in de oren.
Wij Nederlanders vinden het prachtig als buitenlanders Nederlands proberen te spreken, ook al praten wij als vanzelfsprekend in het Duits terug. Vandaar dat wij verwachten dat dit "proberen" ook elders gewaardeerd zal worden. Maar is dat wel zo?
Bij onze oosterburen staat wederzijds respect hoog in het vaandel. Om voet aan de grond te krijgen in Duitsland, is volhouden belangrijk. Je kunt er niet van uitgaan dat je na een eerste gesprek al binnen bent. Bij Duitsers gaat het vaak om vertrouwen. De verwachtingen zijn zeer hoog. Ze willen ervan overtuigd zijn dat de kennis en kwaliteit er zijn: de Duitse "Gründlichkeit". Je moet volhouden voor een tweede, derde, vierde afspraak. Dan pas verdien je de zogenaamde "gunfactor". Onprofessionele promotieteksten wekken bij onze oosterburen meer dan eens de indruk dat je ze niet serieus neemt. Voorkom onaangename verrassingen en schakel voor uw communicatie bij voorkeur een Duitse moedertaalspreker in. Want heb je eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan zijn Duitsers heel trouw.
In tegenstelling tot in Nederland hecht men in Duitsland nog altijd veel waarde aan communicatie op papier. Richten Nederlandse bedrijven hun pijlen op online-marketing, SEO, e-books, social media en blogging, de Duitse marketeers denken daar toch anders over. In Duitsland denkt en handelt men wat traditioneler en is men ongevoeliger voor trends vanuit Amerika. Een pluspunt is dat Duitsers van Nederlanders en Nederland houden. Er zijn verschillen, maar vergeleken met andere buurlanden van Duitsland, lijken wij ook erg op ze. Bovendien waarderen Duitsers dat Nederlanders onconventioneel, out of the box denken.
Uit ervaring weten we dat er nogal wat verschillen zijn in de aanpak van marketing en communicatie in Nederland en Duitsland. Cultuurverschillen en taalgevoeligheid zijn daarbij belangrijke factoren en kunnen van invloed zijn op het wel of niet slagen van een campagne.
Voor meer informatie:
AgroLingua B.V.
Guliksebaan 3c
5912 PR Venlo
[email protected]
Telefoon: +31 (0)77 308 28 29
Fax: +31 (0)77 308 29 68