Steeds meer service-abonnementen in Nederland
Subscription marketing of personalized marketing is gestaag aan het doorbreken in Nederland. Subscription marketing of commerce kent zijn oorsprong in Amerika, maar in Nederland ontstaan ook steeds meer initiatieven. Niet alleen gespecialiseerde varianten (zoals groente- en fruittassen en bijvoorbeeld de Freshbox van BeterBio.nl), maar ook een completer aanbod. Dit kan variëren van persoonlijke verzorging tot cadeau- en verwendiensten.Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de mensen bekend is met het begrip service-abonnement. Hoewel er ook wordt gedacht dat het nog om abonnementen voor onderhoud voor bijvoorbeeld CV-apparatuur gaat, is de interesse voor gemaks- en verrassingsabonnementen voor andere producten duidelijk.
De top-5 van serviceproducten waarin men geïnteresseerd is bestaat uit:
1. groentetas (27%)
2. gezonde-maaltijdservice (16%)
3. koffieabonnement (13%)
4. cadeaupakket (13%)
5. verrassingsabonnement (12%)
Naast bovenstaande producten is er ook interesse in zaken als een notenabonnement, wijnabonnement, boxershorts, T-shirts, openhaardhout en een stomerijservice.
Jong, stedelijk en een druk bestaan
De grootste interesse in service-abonnementen treffen we aan in de groep 25-34 jaar. Waar de gemiddelde interesse op 22% ligt, is dat bij deze groep op 36%. Ook is te zien dat vrouwen meer interesse hebben, evenals inwoners van stedelijk gebied.Hiske de Jong en Willemien Botermans van het service-abonnementenplatform Catchthebluefish.com: "Gemak wordt als de eerste reden genoemd om een service-abonnement af te sluiten. Hiermee spelen service-abonnementen dus goed in op een al gesignaleerde trend van 'easiness'. Mensen met een druk bestaan maken het zichzelf graag zo makkelijk mogelijk."
Naast gemak worden tijdswinst, bezorging aan huis, regelmaat, voordeel, verrast worden en de mogelijk om een abonnement cadeau te doen ook aangegeven als redenen om een service-abonnement af te sluiten.
Uit het onderzoek blijkt dat er ook wat nadelen kleven aan service-abonnementen. Men wil nergens aan vast zitten (betrouwbaarheid en flexibiliteit is must!), wil de mogelijkheid hebben zelf te kiezen (geldt voor bijvoorbeeld cadeaupakketten) en soms kosten.
25% van de ondervraagden ziet een service-abonnement als cadeauartikel. Dan mag het overigens niet te duur zijn. Van deze groep geeft 87% aan dat het dan maximaal 30 Euro mag kosten.
In het onderzoek van MarketResponse zijn zeven dimensies van gemak meegenomen: Bereikbaarheid, Begrijpelijkheid, Besparing (van tijd), Bezorgdheid wegnemend, Beslis/keuze opties, Buigzaamheid (flexibiliteit) en Betrouwbaarheid.