Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jeroen Robbers (De Terp): "Lichte verkoopstijging richting Halloween"

Pompoenenbusiness heeft de wind mee

Tholen - In de loop der jaren is de pompoen een steeds bekender product geworden bij de Hollandse consument. "Van oorsprong leverden we onze biologische pompoenen voornamelijk aan de alternatief georiënteerde consument", vertelt Jeroen Robbers van De Terp, dat sinds 1984 al pompoenen teelt. "Maar nadat Albert Heijn is begonnen met de verkoop, hebben steeds meer supermarkten de pompoenen in de schappen liggen."


foto's: William Hoogteijling

Dit was voor De Terp Squashpackers een impuls om de productie en verwerking van de pompoenen te optimaliseren. Inmiddels teelt het bedrijf in Nederland op een eigen areaal van zo'n 20 hectare pompoenen en in samenwerking met collega's uit binnen- en buitenland (Duitsland, Italië, Nieuw Zeeland en Argentinië) worden nog eens pompoenen van een areaal van 100 hectare vermarkt.



Halloween
Met Halloween voor de boeg is de verkoop licht gestegen. "Er worden altijd wel iets meer pompoenen verkocht voor Halloween, maar sinds vorig jaar is die verkoopstijging nog groter", vertelt Jeroen. "Wij doen zelf als bedrijf niet veel aan extra promotie. In de pompoenenbusiness hebben we de aandacht aardig mee. Het product promoot zich grotendeels zelf. Zo hebben we onlangs in de Allerhande gestaan en dat effect merk je direct."



De Terp levert biologische pompoenen, maar verkoopt die ook binnen de gangbare kanalen. "We telen zelf drie rassen. In september starten we met inschuren en zo kunnen we tot en met februari Hollands product leveren. Daarna schakelen we over op pompoenen uit Argentinië en Nieuw-Zeeland", vertelt de teler. "Dit jaar hebben we na een late start toch een goede zomer gehad met iets minder kilo's, maar een prima kwaliteit."



Vaste prijzen
De Terp is alweer veertien jaar de huisleverancier van Albert Heijn. De rest van de Nederlandse supermarkten wordt hoofdzakelijk door Greenery-telers ingevuld. "Wij werken met vaste prijzen richting onze contracttelers en Albert Heijn. Dat is wel zo overzichtelijk. Albert Heijn neemt echter specifieke maten af. Dus blijft er ook nog een aanzienlijk volume over voor de export. Voor de exportmarkten en andere klanten hanteren we weekprijzen", besluit Jeroen.


Klik hier voor een filmpje van Allerhande

Voor meer informatie:
Biologisch landbouwbedrijf De Terp
Lutterveld 2a
4117 GV Erichem
Tel: 0344-682009
Fax: 0344-682635
info@cvdeterp.nl
www.cvdeterp.nl