Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans van Tol over AGF-distributie binnen defensie:

"Versbeleving steeds belangrijker voor militairen"

In het verleden verzorgden de verschillende krijgsmachtonderdelen, zoals de Landmacht, Luchtmacht, Marine en Marechaussee zelf voor de dagelijkse catering van de militairen in de bedrijfsrestaurants en op uitzending en oefening. Tien jaar terug is deze catering samengevoegd en is Paresto ontstaan, dat rantsoenen ontwikkelt voor operationeel optreden onder diverse omstandigheden en commandanten advies geeft over de voeding van de militairen. In de nieuwe Primeur vertelt Hans van Tol, hoofd operationele ondersteuningsgroep van Paresto, hoe de AGF-distributie binnen Defensie is geregeld.



Van Tol vertelt dat er bij de AGF-distributie een verschil wordt gemaakt tussen het maritiem- en grondgebonden optreden. "De schepen nemen groenten voor een paar weken mee en worden onderweg opnieuw bevoorraad. De grondgebonden troepen krijgen op oefening kant-en-klare en in veel gevallen diepvriesmaaltijden mee. Voor grondgebonden optredens van mariniers geldt hetzelfde. De gedachte hierachter is dat we bij oefeningen oorlogsomstandigheden nabootsen.

Sinds drie jaar verzorgt Sligro de levering van AGF-producten. "We hebben een vrij groot inkoopvolume, dus de keuze gebeurt op basis van Europese aanbesteding. Eens in de drie jaar kunnen nieuwe leveranciers inschrijven en kijken we wie de meest voordelige leverancier is. Tot drie jaar terug was Kruidenier Foodservice onze huisleverancier en de volgende aanbesteding zal weer bepalen wie na volgend jaar onze leverancier is", zegt Hans

Een belangrijke ontwikkeling is dat Paresto meer inzet op versbeleving. "We hebben marktonderzoek uitgevoerd en willen de versbeleving in de toekomst meer centraal stellen. Je kunt dan denken aan een La Place-achtige manier van uitstallen, waarbij we de voorraad niet in het magazijn laten liggen, maar in de buffetten plaatsen. Dat spreekt mensen aan. Militairen willen, meer dan vroeger, naast hun frikandel gezonde producten aangeboden krijgen. Bewust en gezond eten wordt steeds belangrijker. 

www.paresto.nl

Het hele interview lezen? Neem dan een abonnement op Primeur en we sturen je het oktober-nummer nog toe