Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Adjiedj Bakas bereidt tuinbouw voor op toekomst:

Marketing, medische salades en vooral niet naar je klanten luisteren

Tholen - "Luister nooit naar je klanten", was misschien wel een van de opvallendste adviezen van Adjiedj Bakas tijdens zijn masterclass op het Westland Event. Hij vertelde welke rol ondernemers in de toekomst kunnen vervullen, mits ze kijken naar de ontwikkelingen van nu. En dat betekent verder kijken dan wat de klant direct wil. "Klanten weten niet wat ze willen. Bedenk iets slims en smeer het ze aan."

Crisis
"In de Chinese taal staat crisis voor zowel kans als bedreiging. Het is crisis, maar vanuit Israël, het droogste land ter wereld, wordt zoet water geëxporteerd. Uit de Nekev-woestijn komen druiven, die prijswinnende wijnen maken. Ontwikkelingen staan niet stil. Een vlieger heeft tegenwind nodig om te vliegen." Zo startte Adjiedj Bakas afgelopen woensdag zijn masterclass op het Westland Event. De trendwatcher en auteur van het boek Future of Food signaleert ontwikkelingen in diverse sectoren en voorspelt daarmee de toekomst. Voor het WestlandEvent richtte hij zich speciaal op de tuinbouw. Zijn eerste concrete advies voor de kassenbouwers? Ga eens praten met Duitse keukenleveranciers. Die zijn een kas voor in de keuken ontwikkelen: ideaal voor lokale productie, maar ze hebben geen idee hoe een kas in elkaar te zetten en weten niet hoe een plant groeit. En stop niet bij de keukenleveranciers. "Insiders helpen outsiders", vindt Bakas. "Samen kom je tot nieuwe ideeën." Die insteek komt veel terug in zijn adviezen: kijk eens om je heen wat er in andere sectoren gebeurt en wat je daarmee zelf zou kunnen.


De Nano Kitchen Garden: telen in je eigen keuken


Groente is uit, salade is in
Groenten staat in de presentaties van Bakas onder het kopje 'uit'. Het kan echt niet meer, meent de trendspotter. "Het woord groente is suf. Als mensen het over groenten hebben, doen ze dat in een negatieve context." Is de sector dan ten dode opgeschreven? Volgens Bakas is dat absoluut niet het geval. "Het gaat echt om het woord. Groente is negatief, maar salade is juist weer positief. Gezond, fris en voedzaam. Het enige wat je dus hoeft te doen, is de naam te vervangen. Gekookte groente? Noem het warme salade. Klaar."

Biobased

Bakas ziet een grote rol voor de Biobased economy. "Plastics kun je maken van planten en van plastics maak je weer olie. Over een paar jaar komt 90% van de olie en plastics uit planten en die biobased economy gaat 250.000 banen opleveren. Zorg dat er 50.000 van in het Westland komen!"

Food & Health

Heb je hoofdpijn? Neem een banaan in plaats van een paracetamol. Volgens de trendwatcher gaan steeds meer mensen gebruik maken van de medische voordelen van groenten en fruit. "Vrouwen die veel champignons eten, krijgen minder borstkanker. De vitamines van aardappelen zitten in de schil. Dat soort kennis, daar gaan mensen weer op letten", vertelt Bakas en daar kun je als ondernemer op inspelen. "Mensen willen geen aardappelen eten want de schil ziet er niet mooi uit. Daarom, volgend jaar in de schappen: een aardappel met een smakelijk uitziende schil."

Pasgeleden is de WUR gestart met het programma als 'Kas als Apotheek', maar na vragen uit de zaal legt Bakas ook de bal bij de ondernemers. Computer Watson zorgt in de medische sector al voor een enorme kennisdeling en een stap vooruit. Waarom is er geen Westland-Watson met alle informatie over eten? Waarom is 95% van de planten en bloemen niet onderzocht op hun medicinale waarde? Ga zelf aan de slag: onderzoek de waarden van de plant en zoek iemand die die kennis kan delen met de consumenten. Zoek iemand als een kruidenvrouwtje. De sector en de consument heeft volgens de trendwatcher behoefte aan iemand met kennis over de functies van eten. En daarbij kan de communicatie met de consument ook wel eens op de schop want binnen de sector schort het nog behoorlijk aan de marketing. Daarom: tijd voor een sexy kruidenvrouwtje om het voor de tuinbouw op te nemen tegen Marianne Thieme.



Waarom je niet naar je klant moet luisteren: die weten niet wat ze willen.

De afgelopen jaren is zo'n 80% van de voorspellingen van Bakas uitgekomen en hij lijkt eindeloze kansen te zien voor ondernemers die inspelen op de toekomst. Zijn belangrijkste advies daarin? Zit niet stil en durf. Er gebeurt steeds meer buiten Europa en stilzitten brengt je niet verder. "Moeilijkheden zijn kansen met doornen. Als je twijfelt, groeit je angst. Als je waagt, groeit je moed."


Lees hier meer over het Westland Event en het bezoek van de koning.