Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aanwezigheid Willem-Alexander erkenning voor de sector

Westland Event: Wat kan glastuinbouw voor wereld betekenen?

Tholen - Steeds meer mensen, steeds meer welvaart en dus een groeiende vraag naar voedsel. Dat zou een mooie positie voor de tuinbouwsector op moeten leveren, maar hoe ga je daar mee om? Die vraag stond centraal tijdens het Westland Event gisteren bij FloraHolland.



Op Stoel 210 in de afmijnzaal van FloraHolland nam gisteren koning Willem-Alexander plaats tijdens het Westland Event. Volgens dagvoorzitter Charles Groenhuijsen is dit zeker erkenning van de sector. Ook Sjaak van der Tak roemde het Event en de aanwezigheid van de koning. In het plenaire gedeelte spraken Wout Dekker van Rabobank Nederland (en ex-topman van Nutreco) en Ben Tax stond stil bij de rol die Nederlandse ondernemers kunnen spelen in de wereldwijde voedselvoorziening.

Voedselproductie
Volgens Wout Dekker ontstaan er aan de aanbodszijde enorme uitdagingen door de groeiende wereldbevolking, welvaart en de wereldwijde verstedelijking. "We moeten de voedselproductie verdubbelen, de energieconsumptie verdubbelen en dat met de helft van de grondstoffen. Als 9 miljard mensen de Noord-Amerikaanse levensstijl aanhouden, hebben we in de huidige situatie vier planeten nodig." Rabobank ging eerder dit jaar, tijdens het Seed2Feed-congres, hier al mee aan de slag. Door kennis en bedrijven naar bijvoorbeeld Afrika te exporteren, kan daar de efficiƫntie en de opbrengst van landbouwproductie stijgen.



Kritische consument
Volgens Dekker is het verder nodig in te spelen op de steeds strengere eisen van de consument. "De Nederlandse consument is nu kritisch, maar die eisen komen overal", voorspelt Dekker. Om voorop te blijven lopen, is het belangrijk de gouden driehoek onderwijs, overheid en bedrijfsleven in balans te houden. "Daarvanuit is het dan ook onbegrijpelijk dat een land zo sterk in de agrobusiness als Nederland, geen ministerie van landbouw heeft." Toekomstgericht benadrukte Dekker het belang van samenwerking in de keten, het gebruik maken en hooghouden van de reputatie en communicatie buiten de keten.

Communicatie buiten keten
Nico van Ruiten speelt in op die communicatie buiten de keten. Als voorzitter van LTO Glaskracht is hij uiteraard bekend met de duurzame productie die Nederlandse bedrijven kunnen realiseren. "Maar de consument ziet het verschil niet. Hoe maak je dat zichtbaar?" Volgens Dekker is dat ook een kwestie van doorzetten: "Duurzaamheid was eerst bijna liefdadigheid van bedrijven. Vervolgens zijn we in een verdedigende houding gegaan. Inmiddels is de duurzame markt een lastige, maar groeiende marge." Hij benadrukt het belang van de combinatie van de drie P's People, Planet en Profit. De duurzaamheid verbinden aan jonge talenten en dit zo uitdragen. Door jonge talenten te interesseren en ze te verbinden aan fundamenten van de duurzaamheid en dat te koppelen aan een winstgevend bedrijf.

Ferdi van Elswijk van Prominent plaatste een kritische kanttekening bij de rol van Rabobank als ondersteuner van het internationaal ondernemen. Voor internationale plannen komt de coƶperatie toch terecht bij durfkapitalisten en de organisatie mist de Rabobank hierin. Volgens Dekker is dit een uitdaging voor de toekomst omdat het zeker wel in de strategie en in het hart van het bedrijf zit.


Afsluiting van het Event met rozenkweker Arie van den Berg, Meiny Prins van Priva, Wout Dekker van Rabobank, Anneke van der Kamp van Rijk Zwaan en Henri Oosthoek van Koppert.

Kennisdelen
Ben Tax sprak over de activiteiten van Rijk Zwaan en hoe die bijdragen aan de voedselzekerheid. Resistenties verhogen de voedselproductie wereldwijd. Zeker met intensieve teelten waar een grote ziektedruk heerst, is dat vereist voor de voedselvoorzienig van de toekomst. De strategie van het bedrijf is om dicht bij de oorsprong te blijven: zelfstandig, in het Westland en met een bedrijfscultuur waarbij mensen centraal staan. "Sharing a healthy future", citeerde Tax het motto van het bedrijf en dat gaat verder dan delen met klanten, werknemers en consumenten: "Samen met Plantum en steun van de burgemeester strijden wij voor open innovatie in de veredelingssector op basis van het kwekersrecht." Zonder octrooien, nodeloze bureaucratie en gentech wil het bedrijf dan ook delen met concurrenten. "Dat komt de biodiversiteit en innovatiekracht van de sector ten goede."


Ruim 550 bezoekers op het Westland Event. Van links naar rechts: twee keer Rabobank met Peter de Bruin en Peter Weber, nu aan de slag met het Ondernemersklankbord. Onder Bas Visser (AgriSensys) met Roy Wubben (Demokwekery Westland) en Markus Huurman van Koppert met Mario van Vliet, voor het eerst op Groentennieuws.



Ook de sierteelt vertegenwoordigd: Peter van Leeuwen, Bartijn Tema, Harry Ammerlaan en Edwin van Raalte van Rabobank. Rechtsboven Bas Meynen met Patrick Franken van Vitapep en Nico Stijger van ScamiloN, Linksonder Hein van der Sande met sierkweker Leo Nederpelt en rechts Edwin Webster met Roeland van Dijk.


Lilian Litjes (Bloom Consultant) met Gerard de Haas en onder Mart Valstar van Best Fresh Group met Eric Moor (Sion)

Na het plenaire deel zijn een aantal ondernemers met Koning Willem-Alexander in gesprek gegaan. Vervolgens werden er drie workshops en een masterclass gegeven. Lees hier meer over de masterclass van Koppert en Rabobank en lees in de nieuwsbrief van morgen meer over waarom Adjiedj Bakas adviseert absoluut niet naar klanten te luisteren.