Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TuinBouw Businessclub kijkt terug op uiterst inspirerende New York trendreis

In het kader van het 12,5 jarig jubileum van de TuinBouw Businessclub, organiseerde het bestuur een unieke tuinbouw trendreis naar New York. Een reis geheel passend in de visie van de club om het meest inspirerende, interactieve en spraakmakende tuinbouwplatform in Zuidoost Nederland te zijn met echte toegevoegde waarde voor de leden.

Op donderdag 10 oktober vertrokken 57 leden, bestaande uit telers, afzetorganisaties, adviseurs, onderwijsinstellingen en toeleveranciers uit de tuinbouw voor een vierdaagse trip naar New York. Het programma bestond uit een balans tussen de laatste food- en flowertrends, bedrijfsbezoeken, het versterken van de onderlinge relaties en ook het bezoeken van diverse bezienswaardigheden.



Food- en flowertrends
Eén van de onderdelen was een bezoek aan de Highline, een voormalige oude spoorlijn die door wijkbewoners omgebouwd is tot een groen park. Een goed voorbeeld hoe groen een wijk weer aantrekkelijk kan maken en zo levensader geworden is voor het populaire Meatpacking District. De beplanting van de Highline is ontworpen door de Nederlandse architect Oudolf. Rabobank International gaf een interessant lezing over trends in food en tuinbouw. Zo zijn in de VS 'organic' producten enorm in opkomst ( evenals de komst van steeds meer private labels in de supermarkten). Door de komst van meer en meer individuen: 30% van de bewoners bestaat uit 1 persoonshuishoudens en maar liefst 70% van de huishoudens heeft geen kinderen) verandert het food- en retaillandschap ook, bijvoorbeeld ook meer vers en gemakkelijk, meer uit eten en en kant- en klaar. De laatste foodontwikkelingen werden vervolgens ook in de praktijk bekeken in de supermarktketens Whole Foods Market en Trader Joe's en bij onder andere de lokale cash en carry van FleuraMetz.

Tuinbouw op Long Island
Op de zaterdag werden enkele bedrijven op Long Island bezocht. Na een rondleiding bij foodservice-specialist J. Kings werd de reis richting Koppert Cress USA voortgezet. Koppert Cress gelooft in het creëren van echte toegevoegde waarde en produceert daar waar de marktprijzen goed zijn. De leden konden zelf de bijzondere ''cressen'' proeven: van tarwegras tot eetbare viooltjes tot bloesemknopjes die als het ware elektriciteit geven. Daarnaast werd nog een bezoek gebracht aan van de Wetering Greenhouses, een van oorsprong Nederlander die in 1951 naar Amerika vertrok. Als plantenteler heeft hij 8 hectare aan gloednieuwe kassen gebouwd op Long Island en realiseerde zo zijn american dream. Van de Wetering levert inmiddels al bijna 50 jaar planten en bomen aan vele parken en plantsoenen in New York, waaronder de tulpen en begonia's in de bekende straat Park Avenue.





Bezienswaardigheden
Natuurlijk werden ook een aantal bekende bezienswaardigheden bezocht. Ground Zero, Top of the Rock en Times Square werden aangedaan en een onvergetelijke fietstocht door Lower Manhattan langs Brooklyn Bridge, ChinaTown, city hall en Wall Street. Al met al een zeer geslaagde en inspirerende trendreis. Het concept van deze tuinbouw trendreis is bedacht en uitgevoerd door Imagro, in opdracht van het bestuur van de TuinBouw Businessclub. Imagro is Nederlands grootste communicatiebureau voor agri en food.

Publicatiedatum: