Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steeds meer winkels willen voeding gaan verkopen

"Vervagen scheidslijn non food en foodservice past in bredere trend"

Steeds meer elektronicawinkels, bouwmarkten, boekhandels en benzinepompen die omzet verliezen of hun klanten langer binnen willen houden, nemen initiatieven om ook voeding te verkopen. Daarbij zoeken zij samenwerking met voedingsfabrikanten, horeca en cateraars.

"Het vervagen van de scheidslijn tussen non-food- en foodservice past in een bredere trend", zegt Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut. Hij doelt op 'blurring', wat betekent dat grenzen tussen foodkanalen verdwijnen. "Consumenten denken niet in 'kanalen'", zegt Grievink, "die willen gewoon overal een broodje kunnen eten".

Nederland loopt met die trend achter op andere westerse landen. In Engeland is 'even wat eten' in winkels al langer alledaags. De supermarkten van Sainsbury's en Marks & Spencer zijn populaire plekken om uit eten te gaan. In de Verenigde Staten is ter plekke in de supermarkt eten goed voor een omzet van tientallen miljarden dollars.

Enrique Figee van Foodreflection snapt dat meubelwinkels, tuincentra en elektronicawinkels voeding gaan verkopen, maar waarschuwt dat het geen tovermiddel is. "Ikea kan het zelf opzetten, maar voor andere spelers zal gelden dat je beter met bestaande formules kunt samenwerken."

bron: Financieele Dagblad
Publicatiedatum: