Werkelijke koopgedrag
De afgelopen tien jaar zijn er talloze opiniepeilingen gehouden om uit te zoeken of consumenten genetisch gemodificeerde (GM) producten zouden kopen. Via de verplichte etiketten op GM-producten konden onderzoekers van de sectie Biotechnologie en Samenleving nu ook het werkelijke koopgedrag van consumenten vastleggen. Het onderzoek vond plaats in een aantal Europese landen: Tsjechiƫ, Estland, Duitsland, Nederland, Polen, Sloveniƫ, Zweden en het Verenigd KoninkrijkToch gekocht
Slechts 30 procent van de ondervraagde consumenten zei het kopen van GM-producten te vermijden, maar 1 op de 4 van deze groep had toch een GM-product gekocht. Van de totale groep consumenten die producten met een GM-etiket hadden gekocht, dacht bijna de helft dat zij dat niet hadden gedaan; twintig procent van hen dacht van wel en 30 procent wist het niet.Dat geeft aan dat sommige consumenten het etiket niet lezen (terwijl bijna 80% zegt wel te weten dat GM-producten gelabeld moeten zijn), of dat het hen eigenlijk niet kan schelen of ze wel of geen GM-producten kopen.
Issue?
Het onderzoek laat zien dat enkel afgaan op wat mensen zeggen ten aanzien van GM-voedsel, onvoldoende basis geeft voor het maken van beleid, aangezien consumenten in de praktijk behoorlijk anders handelen. En het geeft aan dat het vermijden van GM-voedsel mogelijk toch niet zo'n issue is.De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in een artikel in GM Food & Crops.