Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gezondheid niet belangrijkste reden voor aanschaf product

Gezondheid komt pas op de vijfde plek in de beoordeling van een product door de consument. Belangrijkere aspecten om een product wel of niet aan te schaffen zijn smaak, kwaliteit en prijs/aanbieding.

Als de consument binnen een productgroep een gezondere keuze wil maken, let 25 procent van de ondervraagden op het aantal calorieën in een product. Dit staat in het onderzoek Gezonde verleiding. Het werd in opdracht van de organisatie van Nederlandse cateringorganisaties (Veneca) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitgevoerd. 20 procent let helemaal niet op de gezondheidsaspecten. Voor een derde van de Nederlandse consumenten bestaat een gezond voedingspatroon voornamelijk uit veel groenten en fruit.

Etiket

Door duidelijke informatie op het etiket worden consumenten sneller verleid tot het maken van een gezonde keuze. De term 'light' wordt echter door de consumenten als onduidelijk omschreven. Een term als bijvoorbeeld 'minder zout' is duidelijker. De hoeveelheid van informatie op het etiket wordt door de meer dan de helft van de ondervraagden wel als voldoende beschouwd.

Bedrijfsrestaurants

48 procent van de ondervraagden vindt dat hun bedrijfskantine voldoende aanbod heeft om een gezonde keuze te maken. Meer dan twee derde vindt echter dat de gezonde keuze in de kantine onvoldoende onder de aandacht wordt gebracht. Algemeen secretaris van Veneca, Jos van Straten, zegt zich meer in te willen zetten om de gezonde keuze in de kantine een verleidelijke keuze te laten zijn.


Bron: VMT

Publicatiedatum: