Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Regionaal is het nieuwe biologisch

Duitsland - Aardbeien? Die liggen in Duitsland ook tijdens de koude maanden van het jaar in de schappen. Maar hoewel het de lievelingsvruchten van de Duitsers zijn, laten zij ze in de winter massaal liggen. Slechts zeven procent van de Duitsers is niet bereid om in sommige maanden van het jaar sommige voedingsmiddelen niet te eten, zo bleek onlangs uit een enquête die gehouden werd door opiniepeiler YouGov. De grote meerderheid vindt daarentegen de herkomst van levensmiddelen belangrijker dan een grote keuze. Nordrhein-Westfalen of Baden-Württemberg in plaats van Peru en Israël, zo luidt het devies.
 
"De consumenten hechten steeds meer waarde aan regionale producten", zegt Mirko Warschun, partner van adviesbureau A.T. Kearney. Meer dan 70% van de consumenten koopt meerdere keren per maand regionale levensmiddelen - en dat heel bewust, zo heeft Warschun in een actueel onderzoek ontdekt. De meest gekochte regionale levensmiddelen zijn eieren, groenten & fruit, maar ook vlees en melkproducten, zo blijkt uit enquêtes. "Regionaliteit schept identiteit", zo zegt het 'Deutsche Bauernverband' DBV. "Men verbindt het product in het hoofd met het beeld van een landschap. En zo ontstaat er een aangename vertrouwdheid tussen producent en consument." Daarmee is de aankoop dan ook goed voor de ziel. Het kopen van levensmiddelen is bovendien ook altijd iets emotioneels, zeggen consumentenbeschermers. "De mensen willen bij het eten niet alleen een goede smaak, maar ook een goed gevoel."
 
 

 

 

Publicatiedatum: