"Goodwil creëren is belangrijk"
De gebroeders, Jeroen (38) en Ronald (40), telen op twee locaties met in totaal bijna 7 hectare glas en tomaten. Drie soorten. Een middelgrote tomaat die in de winterdagen belicht geteeld wordt, een cocktailtomaat van ongeveer 45 gram én de 20 grams cherrytomaat.
De afzet is de wereld van Ronald. De oogst gaat heel Europa over via Telersvereniging Van Nature en de daaraan gekoppelde handelspartners. De gebroeders Mies zijn tomatentelers binnen de groep. Een overschot hebben ze nooit: alles komt op de markt. 'Afzetten is niet moeilijk, de juiste prijs krijgen wel. Er is altijd wel aanbod op de markt en je bent als teler afhankelijk van een ander die soms onder de kostprijs verkoopt. Ik, maar ook honderd telers samen, kunnen die markt niet veranderen.'
Al jaren hebben glasgroentetelers het zwaar te verduren. De effecten daarvan zijn dagelijks voelbaar. 'Ik zie het als een weegschaal. Er gaan zoveel telers afvallen tot er weer een balans is. Wij moeten zorgen dat we overleven, onder meer door onze kostprijs zo laag mogelijk te houden en proberen meerwaarde te creëren met klantgerichte verpakkingen.'
Sluipwespen
Ronalds ogen gaan glimmen als hij over het werk ín de kas praat. 'We proberen zoveel mogelijk kilo's van de plant af te halen. En dan natuurlijk wel een topproduct. Je krijgt steeds nieuwe handvatten om de teelt te verbeteren, zoals nieuwe rassen. Ook telen we met biologische middelen, 1 jaar zelfs volledig biologisch. We zetten wantsen en sluipwespen in tegen insecten zoals wittevlieg, luis en mineervlieg. En als we meer maatregelen moeten nemen dan proberen we dat met biologische middelen te doen. Dat gaat over het algemeen prima. Het past ook goed in het maatschappelijk verantwoord ondernemen.'
Dorpsgenoten zijn een graag geziene gast. Van maart tot november doet Ronalds vrouw aan thuisverkoop, wat in de glastuinbouw eerder uitzondering dan regel is. Ronald: 'Ik was daar eerst sceptisch over, want wat levert dat ons nu op? Bovendien wil je je bedrijf gesloten hebben vanwege hygiënemaatregelen en transportbewegingen.' Nu ziet hij het genuanceerder. 'Mensen, vooral ouderen, willen graag het bedrijf zien. Eén middag in de week vind ik dat prima en laat ik met alle plezier bijvoorbeeld onze WKK-installatie zien.' En de verkoop levert leuke reacties op? Ronald: 'Ach, ik zie het als reclame voor ons bedrijf. We creëren met thuisverkoop goodwill. En dat is belangrijk.'
Bron: ZLTO