Cherrytomaat NUN 09013 krijgt naam Competition
Competition werd eerder dit jaar commercieel geïntroduceerd onder NUN 09013. Het is een ronde, dieprode cherrytomaat met een vruchtgrootte van 10-12 gram gekoppeld aan een zeer geode smaak. Het ras is geschikt voor zowel tros- als losse teelt en is opvallend sterk tegen scheuren. Daarbij kent het ras zowel voor de vrucht als voor de groene delen een goede houdbaarheid.
Verbaarschot knipt de eerste trossen
En ook Dirk van der Kaaij is weer eens aan het werk in de kas.
Smaakeigenschappen
RedStar testte de cherrytomaat de afgelopen maanden uitgebreid en heeft besloten het ras te gebruiken voor Passion, de mini-cherrytrostomaat van het bedrijf. Naast de houdbaarheid en de presentatiemogelijkheden speelde smaak daarbij een grote rol, vertelt Dirk van der Kaaij over de keuze voor Competition. "RedStar heeft al meer dan tien jaar een goed smakende mini-pruimtomaat in het assortiment, RedStar Romantic. We zijn eigenlijk al jaren op zoek naar een mini-cherrrytrostomaat die dezelfde goede smaakeigenschappen heeft." Competition heeft een brix van 9+, in de zomer oplopend tot 10.
Bij komkommer- en tomatenteler Ties Verbaarschot staat voor de herfstteelt momenteel al 3 ha Competition. Er is op 5 augustus geplant en twee weken geleden werd er voor het eerst geoogst. Verbaarschot had begroot 12 trossen te kunnen produceren, maar door de snelle trosaanmaak van het ras zullen dat er 13 worden. Eerdere jaren stond de kas van de Limburgse teler in de herfst vol met het grove segment. "Nu zie ik meer kansen voor een specialty", verklaart Verbaarschot. Zijn tomaten gaan via Kompany onder het merk Sweet Honey de markt op.
Voldoende aandacht voor de doop
Dirk van der Kaaij met Harm Ammerlaan en Veronique Savelkoul met Ties Verbaarschot toasten op de doop.
De doop vond plaats bij RedStar in Tinte. Voor de gelegenheid bleven de tomaten tien dagen langer in de kas hangen dan normaal. "Dat kan prima, want hij scheurt toch niet", verklaarde Van der Kaaij terwijl hij symbolisch drie trossen Competition knipte. De huidige teelt gaat over twee weken de kas uit - aansluitend komt de teelt op een andere locatie in productie. Daar is in augustus geplant en staat deze winter 3,3 ha Competition onder 16.000 lux.
Uitbreiding
Behalve een feestelijk moment is de doop voor Nunhems ook een belangrijke stap in de high-tech tomatenteelt. De veredelaar bracht in 2008 de Intense-tomaat op de markt en breidt het assortiment kas-tomaten sindsdien uit. Competition is dit jaar het eerste, officieel gepresenteerde ras. De naam is een speelse verwijzing naar de plannen van het bedrijf: een stevige positie in de high-tech tomatenmarkt veroveren.
Voor meer informatie:
Harm Ammerlaan (e-mail)
Nunhems BV
Napoleonsweg 152
6083 AB Nunhem
Nederland
Mobiel: +31 6 3495 9057
www.nunhems.nl
Voor verkoopinformatie RedStar Passion: RedStar Sales
www.redstar.nl
Voor verkoopinformatie Sweet Honey
Kompany
www.kompany.nl