Het Fruitpaleis en Versplaza Weijts Beste Groentemannen 2013
Veel collega-detaillisten, relaties en leveranciers waren gisteren dan ook in het smaaktheater present om de genomineerde detaillisten aan te moedigen.
De finale werd in het kader van de feestelijke jubileumeditie van AGF Detail door Paul de Leeuw gepresenteerd. De presentator gaf ter plekke ook nog een kookdemonstratie naar aanleiding van zijn nieuwe kookboek 'k Heb je lief en trek!"
Van de gevestigde handel waren dit jaar Versplaza Weijts uit Helmond, De Westlandse Tuin uit Rotterdam en Donato' Gewoon Bijzonder uit Ravenstein genomineerd.
De genomineerden van de Ambulante handel waren G.H. Derks & Zn uit Zutphen, Het Fruitpaleis uit Ter Aar en Fa P.A.C. de Graaf in AGF uit Barendrecht. Tijdens een spetterende finale voerden zij nog drie opdrachten uit, waaronder een kennisquiz, een signatuurgerecht en een AGF-cadeau.
Gevestigde handel
Na beraad van de jury bestaande uit Chantel, Willem Dijk junior en Christ Manders kwam Versplaza Weijts uit Helmond als overall winnaar uit de bus. Dat was niet helemaal een verrassing, omdat de detaillist ook al bij de drie afzonderlijke onderdelen de hoogste ogen gooide. Donato's werd tweede voor de Westlandse Tuin. Wel benadrukte ADN-voorzitter Dick Meulblok dat er alleen winnaars deze avond aanwezig waren.
1e plaat: Versplaza Weijts
2e plaats: Donato's
3e plaats: De Westlandse Tuin
Ambulante handel
De winnaar bij de ambulante handel werd Het Fruitpaleis uit Ter Aar voor Derks en De Graaf. De winnaar won ook de wedstrijd om het signatuurgerecht en de kennisquiz. De Graaf won het AGF-cadeau.
1e plaats: Het Fruitpaleis
2e plaats: Derks
3e plaats: De Graaf
Historie
De verkiezing van De Beste Groenteman werd in 1998 voor het eerst georganiseerd. Dit eerste jaar was alleen voor de gevestigde handel. Vanaf 1999 deed ook de ambulante handel mee aan de verkiezing. Om het jaar werd de verkiezing gehouden in de categorie gevestigde handel dan wel ambulante handel. Vanaf 2006 werden beide categorieën samengevoegd tot één verkiezing.
De wedstrijd wordt georganiseerd door AGF-Detailhandel Nederland (ADN), Centrale Vereniging Ambulante handel (CVAH), Hoofdbedrijfschap Detailhandel (Commissie AGF-Detailhandel) en het AGF-Centrum voor Kennis en Ontwikkeling (CKO) en mogelijk gemaakt door een groot aantal sponsors, te weten de hoofdsponsors Koppert Cress, SVO en Peka Kroef en de overige sponsors: Chiquita, Toonen, De Echte Groenteman, Gebr. van Aarle, Vroegop-Windig, Verstegen, Willem Dijk, Foodimpuls, KMI Koeltechniek, Schulp Vruchtensappen, Honingtomaten, Nederlands Aspergecentrum en J. Zoetelief.
De fotoreportage van bezoekers en standhouders van AGF Detail vind je later deze week op deze site