Gartenfrisch
Van Luijk vertelde dat hij als voormalig tomatenteler vooral bezig was met innovaties. Zo behoorde hij in 1993 tot de eerste telers van de tros- en later de pruimtomaat. "We zijn toen op zoek gegaan naar gelijkgestemde telers om de belangen te behartigen van een groep telers die hetzelfde product teelden, zoals een merk, verpakking, kwaliteit en promotie. Toen is in 1994 de telersvereniging Gartenfrisch ontstaan, al snel gevolgd door veel telersverenigingen in de gehele groenten- en bloementeelt. Aanvankelijk werden we door de bestaande organisaties met argusogen bekeken. Uiteindelijk denk ik dat de start van telersverenigingen heeft geleid tot de komst van The Greenery. Veilingvoorzitters kregen toen de indruk dat er toch wat moest gebeuren."
Van Luijk lichtte vervolgens de transformatie van de telersverenigingen toe tot afzetorganisaties, waarbij er andere taken bijkwamen zoals verkoop, kwaliteitscontrole, marketing, inkoop en afzetbevorderende investeringen in de keten. "Die ontwikkeling werd gestimuleerd door de Europese GMO-regeling, waardoor er inmiddels 15 GMO-erkende telersverenigingen actief zijn." Volgens de directeur van Van Nature is er een duidelijk verschil in oorsprong tussen de telersverenigingen die bij elkaar gekomen zijn vanwege GMO en de bestaande afzetverenigingen die verkoop, marketing en logistiek regelden voor hun telers. "De GMO-voorwaarden zijn in de loop der tijd steeds stringenter geworden. Je moet daarom goed afwegen waarvoor je het wilt aanwenden en of het je niet belemmert in het halen van je doel. De GMO regeling zie ik op termijn verdwijnen en er zal nog meer consolidatie plaatsvinden. De overblijvende telersverenigingen worden groter, professioneler en gaan nog meer richting de markt opereren."
Vier grote stromen
"Ik verwacht dat er zo'n vier grote stromen over zullen blijven en daar willen we als Van Nature bijzitten", vertelt Hans, die benadrukte dat er geen cent GMO naar de handelsbedrijven gaat. "Wij proberen telers meer te bieden dan alleen GMO, onder meer door kwaliteitsmanagement, maar ook door de gezamenlijke inkoop die de afgelopen jaren flink zijn vruchten heeft afgeworpen. We voeren eigen kwaliteitsnormeringen per product, die vaak strenger zijn dan de geldende KCB-normen en bieden ze ondersteuning op het gebied van marketing en investeringen in ketenoptimalisatie. Veel van onze telers maken een duidelijke afweging als het gaat om waar ze de GMO-subsidie voor aanwenden."
Van Nature is na de fusie van Versdirect.nl en BGB een afzetvereniging met ruim 100 leden met een areaal van 500 hectare glasgroenten en 300 hectare vollegrondsgroenten. Van Nature verkoopt haar producten aan de vier handelspartners - Haluco, Scherpenhuizen, Levarht en Combilo - waarmee een gesloten keten naar de eindklant gerealiseerd wordt. "Voor de toekomst voorzie ik voor de handelsbedrijven als tussenschakel een steeds kleinere rol, maar ik zie de toegevoegde waarde van de handelsbedrijven veel meer in de kennis van de markt, klant en het product." Desgevraagd gaf Hans aan het nog altijd jammer te vinden dat de overname van de handelsbedrijven Combilo en Scherpenhuizen door Versdirect.nl in 2009 niet kon doorgaan. "Dat was destijds vooral een gevolg van de economische omstandigheden. Voor de toekomst sluit ik zo'n stap niet uit, maar de realiteit is dat de telers daar nu niet genoeg vlees voor op de botten hebben."