Cruise control?

Gerard van Antwerpen (NIFE Energieadvies) over FresQ, Van Rijn en leges in tuinbouw

Gerard van Antwerpen, directeur van NIFE-energieadvies, publiceert elke twee weken een column op de site van NIFE. Deze keer bespreekt hij de opmerkelijke actualiteiten uit de financiële kant van de AGF-sector.

Op een paar dagen in het jaar na rijd ik fluitend naar mijn werk. Werken in het algemeen en NIFE en energie in het bijzonder vormen een belangrijk deel van mijn leven. Dus goed geluimd stap ik elke dag het kantoor binnen. Zoals gezegd, op een paar dagen in het jaar na. En vandaag was zo'n dag. Het kwam door de zaken die afgelopen week de revue passeerden. En die mij bezighouden, irriteren en (tot een zekere hoogte) tot wanhoop brengen. Pas las ik in het nieuws dat er personen bestaan wiens geheugen elke twee dagen gewist wordt. Dus als zo'n persoon niet elke twee dagen traint wat hij wil/moet onthouden (zijn naam, die van familie en vrienden, zijn beroep), dan zou zijn hoofd na twee dagen letterlijk en figuurlijk leeg zijn. Soms, heel soms lijkt me dat wel lekker….

Costa Concordia

Het begon allemaal met de Costa Concordia. In mijn vorige column noemde ik nog enigszins gekscherend het bedrag van € 741.389.544,82 dat het ons als burgers weer gaat kosten. Nu hoorde ik een ingenieur zeggen dat 'de teller nu al op 800 miljoen dollar staat'. Auw. Dat gaat dus de miljard euro ruimschoots overschrijden. Wat een Italiaanse rokkenjager die indruk wil maken op de vrouwtjes niet allemaal teweeg kan brengen. Van die miljard zal best wel weer (linksom, rechtsom) minimaal 50 miljoen ten laste komen van de BV Nederland, dus ik denk dat ik binnenkort maar eens heerlijk pizza ga eten en zonder te betalen wegrennend schreeuw 'stuur de rekening maar naar Schettino!'

FresQ

Dan was er nog de uitspraak in de kwestie GMO-subsidie van telersvereniging FresQ. Niet geheel onverwacht oordeelde de BV Brussel dat de BV Nederland foutief had gehandeld en geoordeeld. Nu zal ik mijn eerlijke mening over het gebruik van GMO-subsidie hier maar even niet noemen (NIFE heeft veel klanten die deze subsidie krijgen of kregen), maar funest is het natuurlijk wel voor de financiële positie van de betreffende tuinders. Tenminste, dat zou het zijn als het opgemaakte geld inderdaad door hen teruggegeven zou moeten worden. Maar met een nog lopend onderzoek naar schuldvraag en de verantwoordelijkheid, is het niet geheel ondenkbeeldig dat de telers er mee weg komen en dat het bedrag door de BV Nederland zal worden terugbetaald. Als dat zo zou zijn, komt er toch weer een flink bedrag ten laste van de staat dus de burgers dus u en ik. En is dat logisch en terecht? Nee. Is er wat aan te doen? Nee, niet zo veel. Gelaten accepteren en doorgaan luidt het devies.

Van Rijn

Een andere kwestie was de strop die Rabobank Westland leidt aan het faillissement van de Van Rijn Groep. Ruim 25 miljoen euro!! En waarschijnlijk in de praktijk nog een paar miljoen meer… Auw in het kwadraat. Ook hierin heb ik te weinig inside info om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar waar is het hier fout gegaan? Kenners hoor je zeggen dat 'de starre houding van de bank heeft geleid tot de ondergang', maar aan de andere kant snapt iedereen met een beetje boeren(raiffeisen)verstand wel dat 25 ook 30 kan worden en 30 40. Waarschijnlijk was er een grens bereikt. Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Hoe is het bedrag ontstaan en hoe heeft dit zich de laatste jaren ontwikkeld? Was er wel afdoende toezicht? Gaan er koppen rollen bij de bank? Gaan ze hiervan leren? En de belangrijkste vraag: ga ik dit als klant van de Rabobank in mijn portemonnee voelen? Gaan de kosten voor de dienstverlening omhoog of krijg je wellicht hogere rente op geleend geld?

Stadslandbouw

Ook las ik een reactie van Wageningen UR over de vele en niet malse kritiek die men gekregen heeft aangaande hun inmenging en inspanning aangaande Stadslandbouw. Persoonlijk had ik aangaande dit initiatief van meet af aan een mening over dit project, die als 'zeer extreem radicaal (tegen)' omschreven kan worden. In werkelijk niets herkende ik enige doordachtheid van case en te behalen doelen. Kijk, als je op de Noordpool nu nog Italiaans ijs gaat verkopen in de smaken citroen, pistache en mango dan krijg je het wellicht niet heel druk, maar dan is er nog kans dat een bezopen kapitein of een verdwaalde Eskimo aan je karretje staat. Maar als je op de Noordpool ijsblokjes gaat verkopen, dan ben ik bang dat de lokale Rabobank dit businessplan af zou keuren en er geen lening van een paar tientallen miljoenen euro's voor over zou hebben. Het weerwoord van WUR vind ik zwak en brengt mij allerminst op andere gedachten. Dat zij (blijven) melden dat 'voedsel weer naar de stad gebracht moet worden' en de 'lokale bevolking' (alsof het een inheems volk is dat in de stad woont….) weer aan de groente gebracht moet worden, dan schrijf ik zo uit de mouw drie plannen die veel beter zijn en veel minder kosten. Geen probleem. Ik ben de volgende week heel de week beschikbaar voor WUR, de gemeente Den Haag, de jury van Stadslandbouw Den Haag en iedere andere geïnteresseerde. Ik zeg mijn volledige medewerking toe en hanteer het antistrijkstokbeleid: al wat ik inbreng doe ik voor de sector en de medemens en niet(s) voor eigen gewin.

Flevoland
Een volgend wenkbrauw-optrekkend-en-hoofdpijn-opwekkend-artikel kwam uit de provincie Flevoland. Die hadden waarschijnlijk her en der nog wat tekorten op de begroting. 'Waar kunnen we nog wat binnenharken? Wellicht bij die tuinders die we hier als provincie ooit met slingers en confetti binnengehaald hebben? Ja, vast wel! Want ik zag er pas nog een paar rijden, de een in een Audi A5 en de ander in een dikke BMW. Zeg, weet je wat we doen? We sturen gewoon wat ruim bemeten facturen voor leges en omdat we daar als provincie toch vrije invulling aan mogen geven, zullen die agrariërs wel moeten betalen. Ja, waarschijnlijk gaat die LTO klagen, maar laten we eerst maar zorgen dat we die forse rekening van het afscheidsfeest van Henk kunnen betalen, dan zien we daarna wel verder…'. In mijn optiek een zoveelste staaltje van misplaatst provinciaal gedrag. Wat ondernemers wel moeten, hoeven politici niet. En wat politici kunnen, kunnen ondernemers weer niet. Maar als je denkt dat je ongelimiteerd en ongegeneerd lastenverzwaring door kan drukken met als doel je eigen huishoudboekje kloppend te krijgen, dan schiet je vanzelf een keer in je voet. De alstroemeriakweker die nu moegestreden en desolaat het bijltje er bij neer gooit en zijn bedrijf stopt, kost de provincie natuurlijk veel meer. Maar dat ziet een aantal van die leeghoofden niet. Of legeshoofden in dit geval.

De BV Nederland presteert op dit moment als (veruit) aller slechtste van alle Europese economieën die vroeger het topsegment vormden. We worden gestraft voor ons beleid uit vroegere jaren, maar het huidige beleid is al even dramatisch. Het energieakkoord is bijvoorbeeld geen vlees en het is geen vis. En het is zeker geen groente en fruit. De vooruitzichten voor belangrijke sectoren zijn zeer slecht, slecht of matig. Juist dan heb je een politiek nodig die het tij doet keren. Maar of dat bij ons gaat lukken…. Pffffff…. Eerlijk gezegd denk ik dat het een moeizaam traject gaat worden. Voor de Costa Concordia was het tij niet meer te keren. De BV Nederland vertoont helaas parallellen met een luxe cruiseschip vol goed gefortuneerde passagiers. En nu maar hopen dat we het droog houden… Ik ben benieuwd. Voorlopig is onze cruise op de oceaan der economieën en financiën moeilijk onder controle te houden….

Fijne werkweek!!!


Gerad van Antwerpen
NIFE Energieadvies
www.nife.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven