Op een paar dagen in het jaar na rijd ik fluitend naar mijn werk. Werken in het algemeen en NIFE en energie in het bijzonder vormen een belangrijk deel van mijn leven. Dus goed geluimd stap ik elke dag het kantoor binnen. Zoals gezegd, op een paar dagen in het jaar na. En vandaag was zo'n dag. Het kwam door de zaken die afgelopen week de revue passeerden. En die mij bezighouden, irriteren en (tot een zekere hoogte) tot wanhoop brengen. Pas las ik in het nieuws dat er personen bestaan wiens geheugen elke twee dagen gewist wordt. Dus als zo'n persoon niet elke twee dagen traint wat hij wil/moet onthouden (zijn naam, die van familie en vrienden, zijn beroep), dan zou zijn hoofd na twee dagen letterlijk en figuurlijk leeg zijn. Soms, heel soms lijkt me dat wel lekker….
Costa Concordia
Het begon allemaal met de Costa Concordia. In mijn vorige column noemde ik nog enigszins gekscherend het bedrag van € 741.389.544,82 dat het ons als burgers weer gaat kosten. Nu hoorde ik een ingenieur zeggen dat 'de teller nu al op 800 miljoen dollar staat'. Auw. Dat gaat dus de miljard euro ruimschoots overschrijden. Wat een Italiaanse rokkenjager die indruk wil maken op de vrouwtjes niet allemaal teweeg kan brengen. Van die miljard zal best wel weer (linksom, rechtsom) minimaal 50 miljoen ten laste komen van de BV Nederland, dus ik denk dat ik binnenkort maar eens heerlijk pizza ga eten en zonder te betalen wegrennend schreeuw 'stuur de rekening maar naar Schettino!'
FresQ
Dan was er nog de uitspraak in de kwestie GMO-subsidie van telersvereniging FresQ. Niet geheel onverwacht oordeelde de BV Brussel dat de BV Nederland foutief had gehandeld en geoordeeld. Nu zal ik mijn eerlijke mening over het gebruik van GMO-subsidie hier maar even niet noemen (NIFE heeft veel klanten die deze subsidie krijgen of kregen), maar funest is het natuurlijk wel voor de financiële positie van de betreffende tuinders. Tenminste, dat zou het zijn als het opgemaakte geld inderdaad door hen teruggegeven zou moeten worden. Maar met een nog lopend onderzoek naar schuldvraag en de verantwoordelijkheid, is het niet geheel ondenkbeeldig dat de telers er mee weg komen en dat het bedrag door de BV Nederland zal worden terugbetaald. Als dat zo zou zijn, komt er toch weer een flink bedrag ten laste van de staat dus de burgers dus u en ik. En is dat logisch en terecht? Nee. Is er wat aan te doen? Nee, niet zo veel. Gelaten accepteren en doorgaan luidt het devies.
Van Rijn
Een andere kwestie was de strop die Rabobank Westland leidt aan het faillissement van de Van Rijn Groep. Ruim 25 miljoen euro!! En waarschijnlijk in de praktijk nog een paar miljoen meer… Auw in het kwadraat. Ook hierin heb ik te weinig inside info om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar waar is het hier fout gegaan? Kenners hoor je zeggen dat 'de starre houding van de bank heeft geleid tot de ondergang', maar aan de andere kant snapt iedereen met een beetje boeren(raiffeisen)verstand wel dat 25 ook 30 kan worden en 30 40. Waarschijnlijk was er een grens bereikt. Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Hoe is het bedrag ontstaan en hoe heeft dit zich de laatste jaren ontwikkeld? Was er wel afdoende toezicht? Gaan er koppen rollen bij de bank? Gaan ze hiervan leren? En de belangrijkste vraag: ga ik dit als klant van de Rabobank in mijn portemonnee voelen? Gaan de kosten voor de dienstverlening omhoog of krijg je wellicht hogere rente op geleend geld?
Stadslandbouw
De BV Nederland presteert op dit moment als (veruit) aller slechtste van alle Europese economieën die vroeger het topsegment vormden. We worden gestraft voor ons beleid uit vroegere jaren, maar het huidige beleid is al even dramatisch. Het energieakkoord is bijvoorbeeld geen vlees en het is geen vis. En het is zeker geen groente en fruit. De vooruitzichten voor belangrijke sectoren zijn zeer slecht, slecht of matig. Juist dan heb je een politiek nodig die het tij doet keren. Maar of dat bij ons gaat lukken…. Pffffff…. Eerlijk gezegd denk ik dat het een moeizaam traject gaat worden. Voor de Costa Concordia was het tij niet meer te keren. De BV Nederland vertoont helaas parallellen met een luxe cruiseschip vol goed gefortuneerde passagiers. En nu maar hopen dat we het droog houden… Ik ben benieuwd. Voorlopig is onze cruise op de oceaan der economieën en financiën moeilijk onder controle te houden….
Fijne werkweek!!!
Gerad van Antwerpen
NIFE Energieadvies
www.nife.nl