Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Weilandgenoten....."

Martine Bijl neemt afscheid van HAK met passende troonrede

Na bijna drie decennia het gezicht te zijn geweest van groentefabrikant HAK doet Martine Bijl afstand van haar troon en legt zij, aldus Martine zelf, het spreekwoordelijke bijltje erbij neer. In haar laatste troonrede neemt de koningin van het Land op Prinsjesdag, in haar laatste TV-commercial voor HAK, waardig afscheid. Martine Bijl was bijna altijd vanachter haar tafel in het land, tussen de groenten van HAK, in meer dan 40 TV-commercials te zien. En vrijwel altijd vergezeld door meneer De Haan.

Met een gepaste laatste opening 'Weilandgenoten……' zet zij dinsdag 17 september, op prime time, vanaf 19.40 uur op Nederland 1,2 en 3 en op RTL 4,5, 7 en 8 nog eenmaal de toon in haar allerlaatste TV-commercial voor HAK. De troonrede heeft alles in zich wat de spotjes voor de groentefabrikant uit Giessen (Noord-Brabant) zo uniek maakten: tekstuele spitsvondigheden, humor, zelfspot en stijlvolle eenvoud. In totaal sleepten HAK en haar reclamemakers (Kuiper & Schouten in de periode 1986-2005 en van 2006-2013) tientallen prijzen in de wacht met Martine in de hoofdrol.



"We zijn Martine zeer dankbaar", zegt marketing directeur Nicole Freid. "Zij heeft er mede aan bijgedragen dat HAK als A-merk een icoon is geworden en een vaste plek heeft gekregen op ons bord met Hollands eten". De HAK-campagne, één van de langstlopende in de Nederlandse commercialgeschiedenis, was uniek doordat er op een andere manier over groenten werd gesproken dan Nederland gewend was. "Dat illustreerde bijvoorbeeld de doperwt die voor het raam wilde zitten in één van de commercials. Martine paste 1-op-1 bij HAK: natuurlijk, nuchter en oprecht. Zij wist Nederland perfect uit te leggen dat onze groenten vers van het land komen en zonder conserveringsmiddelen de pot in gaan. Door haar is Nederland in de loop der jaren meer vers verwerkte HAK-groenten gaan eten."

HAK vroeg Martine in 2006, na een afwezigheid van vier jaar terug te keren in de TV-commercials, en met succes. In de periode 2006-2013 volgden nog 10 spots. Hoe de nieuwe merkcampagne, die eind september van start zal gaan, eruit gaat zien, laat HAK nog in het midden. "We maken dat volgende week bekend", aldus Freid.

Publicatiedatum: