Martine Bijl neemt afscheid van HAK met passende troonrede
Met een gepaste laatste opening 'Weilandgenoten……' zet zij dinsdag 17 september, op prime time, vanaf 19.40 uur op Nederland 1,2 en 3 en op RTL 4,5, 7 en 8 nog eenmaal de toon in haar allerlaatste TV-commercial voor HAK. De troonrede heeft alles in zich wat de spotjes voor de groentefabrikant uit Giessen (Noord-Brabant) zo uniek maakten: tekstuele spitsvondigheden, humor, zelfspot en stijlvolle eenvoud. In totaal sleepten HAK en haar reclamemakers (Kuiper & Schouten in de periode 1986-2005 en van 2006-2013) tientallen prijzen in de wacht met Martine in de hoofdrol.
"We zijn Martine zeer dankbaar", zegt marketing directeur Nicole Freid. "Zij heeft er mede aan bijgedragen dat HAK als A-merk een icoon is geworden en een vaste plek heeft gekregen op ons bord met Hollands eten". De HAK-campagne, één van de langstlopende in de Nederlandse commercialgeschiedenis, was uniek doordat er op een andere manier over groenten werd gesproken dan Nederland gewend was. "Dat illustreerde bijvoorbeeld de doperwt die voor het raam wilde zitten in één van de commercials. Martine paste 1-op-1 bij HAK: natuurlijk, nuchter en oprecht. Zij wist Nederland perfect uit te leggen dat onze groenten vers van het land komen en zonder conserveringsmiddelen de pot in gaan. Door haar is Nederland in de loop der jaren meer vers verwerkte HAK-groenten gaan eten."
HAK vroeg Martine in 2006, na een afwezigheid van vier jaar terug te keren in de TV-commercials, en met succes. In de periode 2006-2013 volgden nog 10 spots. Hoe de nieuwe merkcampagne, die eind september van start zal gaan, eruit gaat zien, laat HAK nog in het midden. "We maken dat volgende week bekend", aldus Freid.