Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mystery shopper houdt aspergeteler spiegel voor

Na de positieve reacties van 2012 en de diverse vragen die het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen, is er besloten om ook in 2013 een bezoek door een mystery shopper aan u als teler aan te bieden. Diverse telers verspreid over Nederland zijn bezocht. De resultaten van deze bezoeken worden gerapporteerd aan de betreffende telers. Een spiegel voorhouden, dat is het doel van deze mystery shopper bezoeken. Hoe ziet een klant u als verkoper, wat is zijn of haar indruk van uw verkooppunt en hoe beleeft hij het verkoopmoment. Allemaal vragen die in de checklist, die de mystery shoppers moeten invullen, aan de orde komen.

Wat in 2013 vooral opvalt is de loyaliteit. Deze is opmerkelijk hoger dan vorig jaar. Veel meer klanten zouden terug komen en het verkooppunt zelfs aanraden aan vrienden of bekenden. Dit wordt door de telers als zeer belangrijk ervaren.

Het assortiment wordt ook als goed ervaren, asperges liggen netjes uitgestald en duidelijk gesorteerd op prijs en kwaliteit en vaak staat dit op de betreffende bordjes vermeld. Steeds meer asperge wordt aangeboden vanuit een koelvitrine of waterbak. Ook het assortiment aan bijproducten wordt als ruim voldoende gewaardeerd. Maak hierin wel een keuze als teler. Indien je verder gaat dan alleen asperge gerelateerde producten dan kun je weerstand oproepen bij de lokale middenstand en daarnaast is het in veel bestemmingsplannen niet geoorloofd.

Houd ook rekening met een strengere regelgeving bij de verkoop van bereide producten, vleeswaren en vis. Bij een controle door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kan dit tot problemen leiden.

De verkoop van geschilde asperge groeit nog steeds. De mogelijkheid om asperge te laten schillen wordt op steeds meer verkooppunten aangeboden. Ben hier als teler wel actief in, vraag de klant of hij er gebruik van wil maken. Alleen een bordje ophangen dat schillen mogelijk is, is niet voldoende. Denk bij het verpakken van geschilde asperges ook aan het etiketteren. Helaas zien we dat dit nog vrij weinig gebeurt.

Door uitbreiding van het assortiment of het aanbieden van geschilde asperges, wordt een proactieve houding in de verkoop steeds belangrijker. Dit jaar zien we verkopers die echt met de klant bezig zijn, maar ook nog altijd verkopers die spraakzamer mogen zijn. Aandacht schenken aan het verkoopproces en dus de klant is van groot belang.

Niet alleen is er een mystery shopper op het bedrijf is geweest, ook zijn de asperges beoordeeld. De kwaliteit van de asperge was goed dit jaar: zeer vers, weinig verkleuring en weinig open koppen. Dit is ook wel te verklaren als er naar het weer wordt gekeken. Voor een huisverkoop is het van groot belang dat asperges vers zijn, hierin ligt de onderscheidingskracht van de teler ten opzichte van de supermarkt.


Bron: Aceera 
Publicatiedatum: