Mystery shopper houdt aspergeteler spiegel voor
Wat in 2013 vooral opvalt is de loyaliteit. Deze is opmerkelijk hoger dan vorig jaar. Veel meer klanten zouden terug komen en het verkooppunt zelfs aanraden aan vrienden of bekenden. Dit wordt door de telers als zeer belangrijk ervaren.
Het assortiment wordt ook als goed ervaren, asperges liggen netjes uitgestald en duidelijk gesorteerd op prijs en kwaliteit en vaak staat dit op de betreffende bordjes vermeld. Steeds meer asperge wordt aangeboden vanuit een koelvitrine of waterbak. Ook het assortiment aan bijproducten wordt als ruim voldoende gewaardeerd. Maak hierin wel een keuze als teler. Indien je verder gaat dan alleen asperge gerelateerde producten dan kun je weerstand oproepen bij de lokale middenstand en daarnaast is het in veel bestemmingsplannen niet geoorloofd.
Houd ook rekening met een strengere regelgeving bij de verkoop van bereide producten, vleeswaren en vis. Bij een controle door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kan dit tot problemen leiden.
De verkoop van geschilde asperge groeit nog steeds. De mogelijkheid om asperge te laten schillen wordt op steeds meer verkooppunten aangeboden. Ben hier als teler wel actief in, vraag de klant of hij er gebruik van wil maken. Alleen een bordje ophangen dat schillen mogelijk is, is niet voldoende. Denk bij het verpakken van geschilde asperges ook aan het etiketteren. Helaas zien we dat dit nog vrij weinig gebeurt.
Door uitbreiding van het assortiment of het aanbieden van geschilde asperges, wordt een proactieve houding in de verkoop steeds belangrijker. Dit jaar zien we verkopers die echt met de klant bezig zijn, maar ook nog altijd verkopers die spraakzamer mogen zijn. Aandacht schenken aan het verkoopproces en dus de klant is van groot belang.
Niet alleen is er een mystery shopper op het bedrijf is geweest, ook zijn de asperges beoordeeld. De kwaliteit van de asperge was goed dit jaar: zeer vers, weinig verkleuring en weinig open koppen. Dit is ook wel te verklaren als er naar het weer wordt gekeken. Voor een huisverkoop is het van groot belang dat asperges vers zijn, hierin ligt de onderscheidingskracht van de teler ten opzichte van de supermarkt.
Bron: Aceera