Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Retail

Niet goed, geld terug

Garantie op versheid en smaak van AGF bij Carrefour

Carrefour gaat er prat op kwaliteitsvolle groenten en fruit aan te bieden. Indien een klant niet tevreden is over de versheid of smaak van zijn product, betaalt Carrefour het…

Tá-Dá: Coop presenteert groentengemak

Supermarkt Coop introduceert drie nieuwe productlijnen in groentengemak om consumenten te helpen meer groenten te eten. "Tá-Dá: makkelijk, snel, lekker. Met de nieuwe pureersoepen, koolhydraatvervangers en verse maaltijdpakketten zet je lekker én makkelijk extra groenten op tafel", presenteert Coop de…

AH schrapt datum op groenten en fruit: klant moet zelf oordelen

Albert Heijn wil het label 'beste kwaliteit tot en met' schrappen om voedselverspilling tegen te gaan. Klanten mogen hun eigen groenten en fruit gaan controleren op de…

Waitrose: Afzet vegan plust 85%

Door het groeiend aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs is de afzet van vegan en veggie producten bij het Britse Waitrose & Partners met 85% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Om deze…

Campagne om de vermelding 'A consommer de préference avant le' te wijzigen op Carrefour-producten

Carrefour bundelt krachten met Too Good to Go

In het kader van Wereldvoedseldag, gehouden op 16 oktober, heeft Carrefour de handen ineen geslagen met de start-up Too Good to Go om onnodige voedselverspilling terug te…

Britse retailer Sainsbury's introduceert thee in de smaken spruiten en worst

Sainsbury's heeft onlangs thee geïntroduceerd in de smaken spruiten en 'pigs in blankets' (worstjes omwikkeld met spek). Het is dus vanaf nu mogelijk om vlees en groenten te drinken.   Voor iedereen die op zoek is naar een origineel cadeau creëerde Sainsbury's een groene thee bereid met echte spruiten en een thee met het rokerige aroma…

Lidl neemt vliegende start in Servië

De Duitse versdiscounter Lidl heeft zopas Servië aan zijn landenlijst toegevoegd. De groep opende vandaag in het Balkanland in één klap zestien winkels, waarvan vijf in de…

AGF Monitor week 41

Opvallend deze week: met name het mandje AGF-hardlopers van Lidl stijgt sterk in prijs. Aan de bovenkant daalt de prijs van het mandje van Albert Heijn juist, terwijl de prijs van het Picnic-mandje deze week nagenoeg stabiel blijft (op € 0,05 na). De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule daalt daardoor van 23%…

Rob Morren, Sector Banker Food ABN AMRO

"Leverancier kan niet zonder supermarkt"

"Volgens leveranciers van voedingsmiddelen hebben supermarkten te veel macht in de voedingsketen. Slechts vijf inkoopcombinaties in Nederland bepalen wat er op ons bord ligt,…

In Oekraïne worden bitcoins gebruikt op de markt van Kiev om wortelen en tomaten te kopen

Oekraïne neemt de eerste stappen naar een algemeen gebruik van crypto munteenheden door betaling met 13 digitale munteenheden te accepteren op de centrale markten in Kiev. De transacties zullen worden uitgevoerd door Paytomat, een crypto munteenheid betalingsverwerker uit Estland, waarmee de betaling van goederen en…

Walmart wil dat zijn groenten- en fruitleveranciers met blockchain gaan werken

Walmart neemt zijn toevlucht tot blockchain. De retailgigant heeft zijn groenteleveranciers gevraagd een end-to-end real time traceerbaarheidssysteem voor hun producten te implementeren, dat gebruik maakt van blockchain-technologie. Het bedrijf heeft er bij de supermarkten op aangedrongen dat ze binnen…

Weinig consumenten moeten iets van GGO hebben

Ondanks het feit dat bijna de helft van het akkerland in de Verenigde Staten en zo'n 12% van het wereldwijde akkerland wordt gebruikt voor de teelt van GGO-gewassen blijven consumenten sceptisch. Waarom lijken consumenten geen probleem te hebben met bewerkt voedsel maar raken ze wel in paniek van een…

Lidl verkoopt 5kg groenten en fruit 'met gebreken' voor 1,67 euro

'Too Good To Waste'-boxen

Dat kromme komkommers, te kleine paprika's en appelen met schoonheidsvlekjes uitgesorteerd worden voordat ze in de schappen van de supermarkt kunnen belanden, is geen geheim. Maar waarom helemaal uit het assortiment verbannen, als er toch voldoende mensen zijn die zich niet storen aan groenten en fruit met 'gebreken'?…

Lidl blijft Nettorama nipt voor met beste AGF-afdeling

Tholen - En weer is het Lidl gelukt. Voor de zevende keer - en het tweede jaar op rij - kreeg de discounter van zijn klanten het hoogste rapportcijfer voor de AGF-afdeling. De genomineerde supermarkten bij de categorie groenten en fruit waren Albert Heijn, Lidl en Nettorama. Vorig jaar werd Jan Linders…

Gezondere keuzes door een virtuele supermarkt

Hoe maken mensen keuzes in de supermarkt? En hoe kun je ze helpen gezondere producten te kiezen? Om dit te onderzoeken, ontwikkelden het UMC Utrecht en de Universiteit van…

Logistiek park WDP Breda gaat laatste fase in

Lidl huurt 55.000 m² nieuwbouw in Breda op voormalige Greenery-vestiging

Na de afbraak van de bestaande loods (ex-The Greenery), is WDP gestart met de realisatie van een nieuwbouwmagazijn van circa 55.000 m² dat na oplevering  zal worden gehuurd door…

Max Verstappen opent nieuwe Jumbo Foodmarkt met pop-up store

Max Verstappen opende gisteren de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Groningen. De winkel heeft een oppervlakte van ruim 4.000 m² en ruim 30.000 producten, waaronder "de grootste groenten- en fruitafdeling van Noord-Nederland". Max Verstappen samen met Frits van Eerd, CEO Jumbo en Paul Papo en Anrico Maat van Jumbo Foodmarkt Groningen…

Tesco lanceert discountformule Jack’s

Tesco heeft een eigen discountformule gelanceerd als antwoord op de discounters Aldi en Lidl. De winkels dragen de naam Jack's, wat ook de naam van het huismerk is. De Tesco dochter zal naast Jack's ook een beperkt aantal merkartikelen gaan verkopen, veelal restpartijen onder de voorwaarde ‘op is op’. Tesco claimt dat…

Frankrijk: Aldifolder staat in het teken van premium groenten en fruit

In Frankrijk lijkt Aldi zijn imago op het gebied van groenten en fruit te willen verbeteren. Annabelle aardappelen, wilde perziken, Kumato tomaten, pruimen van TC Sun en…

Tot 2020 worden plastic wegwerpartikelen uit de schappen verbannen

Rewe haalt plastic wegwerpservies uit het assortiment

De Duitse supermarktketen Rewe zal tot 2020 al het plastic wegwerpservies uit de verkoop nemen. Na de rietjes, die tot 2019 uit het assortiment genomen worden, zullen nu ook…

Unilever moet retail overtuigen hun verspakketten te gaan vekopen

Verspakketten zijn een nieuwe succesvolle categorie in het AGF-schap. Ze bevatten ook pakjes en zakjes als smaakmakers. Unilever is een van de eerste voedingsmiddelen fabrikanten die verspakketten onder hun eigen merken wil afzetten, maar het is nodig retailers daarvan te overtuigen. "Sommige…

Websuper Picnic opent nieuw distributiecentrum in Rotterdam

Online supermarkt Picnic gaat vanaf 17 oktober de regio Rijnmond beleveren vanuit een nieuw distributiecentrum, gelegen op het bedrijventerrein Rotterdam-Albrandswaard. Na Nijkerk, Utrecht, Diemen en Eindhoven is dit de vijfde locatie van waaruit de hubs in de verschillende plaatsen waar de websuper…

Schouten gaat in gesprek met supermarkten over cosmetische eisen groente en fruit

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) gaat in gesprek met de supermarkten over het hanteren van extra cosmetische eisen aan groenten en fruit. De…

Omzetstijging van 20% door bananencompetitie Fyffes

Fyffes heeft voor de tweede keer een Bananencompetitie gehouden binnen de filialen van Hoogvliet supermarkten. Gedurende de maand juni zijn alle 67 Hoogvliet winkels tweemaal bezocht door Roamlers. Doel van deze competitie is om een betere bananenpresentatie en omzet te realiseren. "Met trots kunnen we…

PLUS introduceert biologische Fairtrade bananen en Groentegoed

PLUS introduceert biologische Fairtrade bananen en een nieuw type broodbeleg op basis van afgewaardeerde groenten, Groentegoed. Sinds 2010 liggen er bij PLUS – als eerste supermarkt in Nederland – alleen nog maar Fairtrade bananen in de schappen. En met succes meldt PLUS, ze zijn al jaren het meest…

Jumbo wil geen Belgische supermarkten overnemen

Dat Jumbo naar Belgie wil is bekend maar wanneer en waar is nog steeds niet duidelijk. Een overname van winkels ligt niet voor de hand, legt Jumbo CFO Ton van Veen uit aan…

Fysieke winkels nog altijd populair voor dagelijkse boodschappen

Bezoek supermarkt is leuk uitstapje

Terwijl de snelle opkomst van online winkelen zorgt dat vele traditionele winkelketens in zwaar weer verkeren hebben fysieke supermarkten nog maar weinig last van online concurrentie. Uit onderzoek onder online en offline winkelende consumenten blijkt dat zij een bezoek aan de traditionele supermarkt als…

Laurens Sloot, EFMI:

"Volop kansen voor Jumbo in België"

Hoogleraar retail marketing Laurens Sloot is enthousiast over de Belgische ambities van Jumbo. "Ik denk dat de supermarktwereld in België wel een goede serviceformule als…

Picnic-klanten in Randstad bestellen meeste groenten en fruit

Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Uit een analyse van de bestellingen van de afgelopen twaalf maanden blijkt dat in de Randstad 22 procent meer groenten…

Colruyt Group kiest voor Nutri-Score

Colruyt Group lanceert dit najaar Nutri-Score: een voedingslabel dat de nutritionele kwaliteit van producten vertaalt in een duidelijke én wetenschappelijk gevalideerde…

Edeka test herbruikbare verpakkingen op versafdelingen

In Büsüum, in de Duitse deelstaat Schleswig-Holstein, kunnen klanten nu herbruikbare boxen kopen die ze bij de versafdeling kunnen laten vullen. De boxen zijn er in…

Albert Heijn start proef 'Vind mijn product'

Deze week start in de vernieuwde Albert Heijn-winkel in Hoofddorp de proef 'Vind mijn product': een makkelijke en snelle manier om een product in de winkel te vinden. In de 'Vind mijn product app' kunnen klanten het product intypen dat zij zoeken. De app wijst vervolgens de weg en binnen no time heb je…

Fusie dwingt Sainsbury en Asda mogelijk tot afstoten 300 winkels

Sainsbury en Asda zullen mogelijk tot wel 300 winkels in heel het Verenigd Koninkrijk van de hand moeten doen, willen ze de autoriteiten overtuigen met hun voorgenomen fusie…

Nieuw motto van Rewe Regional luidt 'Gut für dich. und deine Region'

Groententeler Wolfgang Steiner nieuw gezicht van Rewe-campagne in Bayern

Groententeler Wolfgang Steiner van het gelijknamige groententeeltbedrijf uit Kirchweidach is het nieuwe gezicht van de reclamecampagne van supermarktketen Rewe in deelstaat Bayern. Getrouw het motto 'Gut für dich und deine Region' (goed voor jou en voor je regio) wordt er reclame gemaakt voor groenten en…

Integratie Emté-supermarkten binnen Coop is begonnen

Coop opent eerste omgebouwde Emté in Gilze

Coop is gestart met de integratie van de Emté-supermarkten die de supermarktorganisatie dit jaar overnam. Op dinsdag 18 september wordt de eerste winkel aan de formule…

Eerste Emté wordt omgebouwd

De ombouwoperatie van Emté naar Jumbo winkels gaat starten. Op social media kondigen een aantal Emté winkels aan te gaan sluiten voor de verbouwing naar een Jumbo winkel. Emté in Nijmegen sluit op 1…

Colruyt koopt 25 hectare biologische grond aan

Colruyt Group heeft een overeenkomst afgesloten met bioteeltbedrijf Het Zilverleen in Alveringem (West-Vlaanderen) voor de aankoop van 25 ha biogronden. Met deze investering wil de retailer de Belgische, lokale productie van biogroenten - alsook haar eigen bevoorrading daarin – helpen verzekeren, om in…

Albert Heijn introduceert eerste vegan koelschap

Vegan is in opkomst. Daarom introduceert Albert Heijn het eerste vegan koelschap in de winkel op het Gelderlandplein: bestaande en nieuwe plantaardige producten bij elkaar in een schap om vegan koken gemakkelijker te maken. De komende vier weken kijken we wat onze klanten ervan vinden. Bij succes breiden…

Jumbo neemt Smulweb over, eerste supermarktlocaties in België gecontracteerd

Halfjaarcijfers Jumbo en La Place: 3,8 en 30 procent groei

Jumbo Groep Holding heeft de positieve groeiontwikkeling van voorgaande jaren kunnen vasthouden. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 3,8% naar € 3,9 miljard. Voor het overgrote deel kwam dit voor rekening van de sterk autonome groei van 3,3% ten opzichte van een marktgroei van 2,3%…

Telers boos op Jumbo

Telers zijn boos op Jumbo, laat De Telegraaf weten. De actie #Hetezomeroogst van ZLTO heeft gevolg gekregen bij de meeste supermarkten: Agrimarkt, Plus, Hoogvliet, Coop en AH. Ook Emté (straks Jumbo…

Duurzaamheidsinitiatief tegen voedselverspilling

Hofer zet in op kromme groenten

De Oostenrijkse supermarktketen Hofer blijft zich inzetten tegen levensmiddelverspilling. Daarom verkoopt de keten per direct kromme komkommers, paprika's met een deuk erin en andere vreemd gevormde…

Duncan Hoy nieuwe CEO PLUS Retail

Duncan Hoy (45) wordt per 29 oktober de nieuwe CEO van PLUS Retail. Hij volgt hiermee Jan Brouwer op die deze functie tot 1 juli jongstleden vervulde. Duncan Hoy is sinds juni…

Canadese drogist start met versproducten

De drogisterijketen Pharmaprix uit Quebec, onderdeel van Loblaw Shoppers Drug Mart, gaat zich richten op verse voeding. Onlangs maakte Pharmaprix bekend dat het in een aantal drogisterijen in de regio Montreal een proef zal doen met het nieuwe retailconcept Zone Marché. Dit concept richt zich op gezonde…

LTO breidt de actie uit over Nederland

Verkoopvolume stijgt met 35% door #HeteZomerOogstactie

Tholen - De actie #HeteZomerOogst van LTO heeft een vliegende start gemaakt. Uit weegschaalgegevens van supermarkt Agrimarkt blijkt dat consumenten de 2e klasse producten "prima pruimen". "Er wordt een verchil in verkoop gemeten tot +35%", vertelt Mark de Jong, van LTO. LTO Nederland breidt de actie nu…

Yvonne van Asselt, Coop

"Misverstand: Gratis champignons zijn juist exclusief cadeau"

Tholen - De Vakgroep Paddenstoelen LTO luidde deze week de noodklok. "Wanneer er geen prijsverhoging voor wordt doorgevoerd, dan is de champignonteelt in Nederland over 5 jaar…

Alibaba wil foodsector oppimpen

Na het leeuwendeel van de Chinese e-commerce sector veilig gesteld te hebben, bekijkt de Alibaba Group hoe ze de foodsector kan oppimpen door de onbalans tussen vraag en aanbod aan te pakken. Hema…

Pick & Mix promoties in vers meest effectief om categoriegroei te realiseren

De laatste jaren zien we steeds meer Pick & Mix promoties in de Nederlandse supermarkten, waarbij de consument een combinatie van verschillende producten mag kiezen voor een vaste prijs. Vooral in verscategorieën wordt deze promotievorm steeds vaker toegepast. Op basis van diepgaande IRI vers data deed…

Grootste Albert Heijn van België in aanbouw

Albert Heijn opent in Deurne zijn grootste vestiging in België tot nu toe. Het bedrijf beschikt inmiddels over de benodigde vergunningen en is al begonnen met bouwen. De…

Spar introduceert maaltijdpakketten voor 2 dagen

Tholen - De markt van gemaksproducten blijft doorgroeien. Maaltijdpakketten gaven daaraan nog eens een boost en zijn nog niet uitontwikkeld. Onlangs introduceerde Spar een lijn maaltijdpakketten waaronder een pakket met ingrediënten voor twee avondmaaltijden voor 2 personen. "De Spar maaltijdpakketten…

Foodwatch:

Herkomstaanduiding groenten en fruit vaak onjuist

Voedselwaakhond Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen supermarkten Albert Heijn en Jumbo wegens onjuiste oorsprongsaanduiding op groenten en fruit.…

ook tomatenpromotie Hoogvliet

PLUS koopt 60.000 kilo tomaten op

Door de aanhoudende droogte en hitte zijn de kroppen sla, de appelen en peren kleiner, is de broccoli minder mooi van vorm en zijn er veel tomaten. Plus past daarom de eisen en standaarden vanwege deze bijzondere weersomstandigheden voor tal van producten tijdelijk aan. Ook heeft Plus een partij van…

"Prijsverschil met andere supermarkten is heel erg groot"

Marqt maakt opnieuw geen winst

Supermarktketen Marqt bestaat dit jaar tien jaar, maar heeft in 2017 opnieuw geen winst gemaakt, blijkt uit de nieuwste jaarrekening. Het nettoverlies in 2017 bedroeg 1,1 miljoen euro. Dat is wel een…

ZLTO lanceert actie #hetezomeroogst

Buitenbeentjes wel in de Zeeuwse supermarktschappen

Met de actie #hetezomeroogst breekt ZLTO een lans voor groenten, fruit en andere producten waarvan de kwaliteit prima is, maar die door de hitte tijdens de groei nét niet…

Online supers verrekenen 'gratis' tomaten nog niet

Tholen - Groentenspeciaalzaken kunnen tomaten en bloemkolen (haast) gratis aankopen via de groothandel maar de lage marktprijzen zijn op dit moment niet duidelijk terug te vinden in de onlinewinkels van de grootste Nederlandse supermarktketens AH en Jumbo (1,99/500 gram). De trostomaten bij Plus zijn wel…

Superscanner analyseert AH-Jumbo

Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?

Ongeveer 6 op de 10 Nederlanders doen hun boodschappen bij AH of bij Jumbo. Het prijspeil bij deze twee giganten is dan ook een belangrijke graadmeter voor het prijsniveau van levensmiddelen. Superscanner heeft een analyse gemaakt van de prijsontwikkeling van A-merken en huismerken in het afgelopen jaar…

Colruyt, Delhaize, Plus, AH en Jumbo

Retailers reageren op droogte en hitte: Situatie in groenten is fragiel

Tholen - Overal in Europa maken telers overuren om de groei erin te houden tijdens de extreme weersomstandigheden die al wekenlang aanhouden. Is dat voldoende om de supermarktschappen gevuld te houden? Volgens de AGF-monitor was het mandje van 25 populaire AGF-producten in de afgelopen week niet bij alle…


© GroentenNieuws.nl 2018