Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het Nationale verscongres

De rol van vers binnen e-commerce, beleving en gemak

Tholen – Het Nationale Verscongres stond nadrukkelijk stil bij rol van vers bij e-commerce, beleving en gemak. Verse producten blijven een ankerpunt voor veel ontwikkelingen. AGF is binnen vers de belangrijkste categorie. Omdat de consument in deze keten nog te weinig centraal staat, is daar nog veel winst te behalen. Zeker in convenience want om nieuwe concepten te laten slagen is de hele keten nodig, benadrukte Ingeborg Kleijer van Greenyard, één van de sprekers tijdens het congres.

Eerst kwamen de trends aan bod. FMCG director Peter van Pijkeren van IRI maakte inzichtelijk dat er geen gemiddelde consument is. Binnen Nederland zijn grote verschillen in voorkeuren en wensen. In algemene zin kan wel gesteld worden dat kwaliteit, smaak en natuurlijk belangrijke antwoorden zijn op de wensen van dé consument. IRI cijfers laten ook zien dat in e-commerce, op basis van data van AH, Jumbo, Plus en Deen, de categorie groente de grootste volumegroei laat zien. Richting de toekomst zal online steeds belangrijker worden. Young-millennials kopen nu 10% online vers, wanneer zij straks een huishouden runnen zal hun online besteding verder stijgen is de verwachting.

Met een achtergrond in A-merken maakte Ingeborg Kleijer, Category Marketing Director van Greenyard duidelijk dat er in de AGF sector vooral gedacht wordt in de richting Field to Fork, in plaats van andersom Fork to Field. Een proces wat zij binnen Greenyard handen en voeten geeft. Het oplossen van barrières en problemen die consumenten ervaren staat daarin centraal.

A-merken kijken voortdurend naar wat er speelt bij consumenten en vinden daar een specifieke oplossing voor. De AGF-keten is nog altijd transactioneel ingericht, van leverancier naar retailer. “Goede concepten moet je samen bouwen”, benadrukte Ingeborg. Ze stond aan de wieg van de inmiddels succesvolle catagorie maaltijdpakketten binnen Bakker Barendrecht. Maar die namen pas een vlucht toen de AH category managers ermee aan de slag gingen.

Het draaide niet alleen om AGF op het Nationale Verscongres. Jaap de Wit, voorzitter van de Stichting Keten Duurzaam Varkensvlees binnen Westfort Vleesproducten gaf een toelichting op het concept en het keurmerk antibiotica-vrij leven garantie. Het invoeren van dat keurmerk geeft geen  garantie op meerwaarde, iets waar ook telers die met Planet Proof aan de slag gaan mee te maken hebben.

Humor en lekker gezond eten zijn voor de Belgisch Food-entrepeneur in vers convenience Lieven Vanlommel van levensbelang. Als CEO & founder van StarMeal/ Foodmaker ontwikkelt hij biologische salades en maaltijden, met ingrediënten die door The Foodmaker zelf geoogst en geproduceerd worden, om ze vervolgens te verkopen in eigen winkels maar ook door samen te werken met Delhaize. Het verhaal van StarMeal is volgens Lieven “het bewijs dat een merk bouwen in vers mogelijk is.” Het nieuwste concept van Foodmaker is de onlangs geïntroduceerde saladebar, een shop-in-shop concept bij Delhaize. De eerste resultaten laten volgens Lieven fantastische omzetten zien.

Onlangs opende de 10e Boon's Markt in Barendrecht, helemaal gericht op delicatessen en vers. Commercieel directeur Willem Boon van Boon Sliedrecht vertelde over de laatste ontwikkelingen binnen de formule. Hij gelooft in het voortbestaan van fysieke winkels maar daarbinnen moet het contract met de consument wel centraal staan. “Een mooie winkel bouwen is gemakkelijk, de mensen maken het verschil”, zei hij. De online markt laat Boon overigens niet liggen. Met  online formule Zorgboodschap spelen ze in op de vergrijzende samenleving. Zorgboodschap is totaalleverancier voor intramurale en extramurale zorg met voor elke eindklant, groot of klein, een passende oplossing. Zowel voor de dagelijks en professionele boodschappen als (dieet)maaltijden. Willem voorziet ook kruisbestuiving tussen die werelden. “Misschien hebben we straks in Boon’s markt een schap met zoutloze maaltijden."

Deelnemers aan het Nationaal Verscongres doen mee aan een online Kahoot! quiz

Lees komende dagen meer over de presentaties van de sprekers op AGF.

Netwerken tijdens de lunch

Het middagprogramma van het congres werd ingevuld door een rondleiding voor en achter de schermen van Valks Versmarkt en bij Fresh! Leidsenhage, de versmarkt binnen in wat in 2020 het grootste winkelcentrum van Nederland moet worden.

Groenteafdeling Versmarkt van der Valk

Rondleiding Fresh! Leidsenhage


Een groep deelnemers bezoekt diverse ondernemers in Fresh! Leidsenhage (opp 2500m2) die o.a. gaan opboxen tegen een horecaplein en > 4000m2 supermarkt

Henk Middendorp vertelt over zijn onderneming in groente en fruit

Saladebar in Fresh!

Sappenbar in Fresh!