Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederland niet automatisch meer ‘Gateway to Europe’

Nieuwe Zijderoute concurrent voor Schiphol

De positie van Nederland als Gateway to Europe gaat veranderen door de opkomst van de Nieuwe Zijderoute. De impact van deze Chinese handelsroute naar Europa blijft voor de Rotterdamse haven weliswaar beperkt, het wordt wel een concurrent voor de luchthaven Schiphol. Het spoor is een sneller alternatief voor producten die nu over zee gaan, maar concurreert door het verschil in kosten vooral met het veel duurdere luchtvervoer. Ook de lagere CO2-uitstoot kan hier in het voordeel van de trein gaan werken. Dit concludeert het ING Economisch Bureau in een op 8 november verschenen rapport.

Nieuwe Zijderoute blijft de komende jaren snel groeien
China investeert miljarden in handelsroutes met het Westen. De Nieuwe Zijderoute over spoor is nog klein, maar heeft sinds 2013 een sterke groei laten zien. Mede door het belang dat de Chinese overheid eraan hecht, zet de groei de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers door.

Impact Zijderoute voor Rotterdamse haven beperkt, Schiphol kan lading verliezen
Door schaalgrootte en beschikbare capaciteit blijft zeevervoer de meest efficiënte vervoerswijze voor grondstoffen en goedkope producten. Voor de Rotterdamse haven blijft de impact daarmee beperkt. Voor duurdere producten als elektronica, cosmetica en medicijnen die door de lucht gaan ligt dit anders. Op de route van en naar midden China is luchtvervoer vier tot zes keer duurder dan het spoor. Bovendien kan de CO2-uitstoot twintig keer hoger zijn. Met een vijfde van de inkomende vracht afkomstig uit China, kan Schiphol dit op termijn gaan merken. Ook luchthavens als Frankfurt en Luik kunnen hierdoor vracht verliezen aan het spoor.

Zijderoute is wennen aan eindstation zijn, maar biedt ook kansen voor Nederlandse bedrijven
De komst van de Zijderoute betekent ook dat Oost-Europa beter wordt ontsloten. Voor logistieke dienstverleners maakt het niet uit hoe ze Europese klanten kunnen bedienen, maar voor Nederland als toegangspoort is het wennen om aan het einde van een route te liggen. Toch biedt de spoorverbinding ook voor Nederlandse bedrijven kansen:
“De Zijderoute is sneller dan zeevervoer en goedkoper en groener dan luchtvervoer. Voor een optimale vervoerskeuze is het belangrijk dat verladers en hun logistieke dienstverleners naar het totaalplaatje kijken, inclusief kapitaalkosten en voor- en natransport. Combinaties met lucht- en/of zeevracht kunnen dan interessant zijn.” aldus Machiel Bode, ING Sector Banker Transport & Logistics. “Door nieuwe business modellen te ontwikkelen kunnen logistieke dienstverleners een nieuwe markt aanboren om producten van deur tot deur te transporteren, zowel van China naar Europa, als omgekeerd”.

Subsidie en capaciteit uitdagingen maar Zijderoute is een blijver
De Zijderoute is op weg naar volwassenheid. Zonder Chinese subsidie verliest de verbinding aan concurrerend vermogen, maar efficiëntieverbetering en schaalvoordelen kunnen op lange termijn zorgen voor sneller vervoer en lagere tarieven. Het druk bezette spoor in Noordwest- Europa is bij verdere groei een uitdaging. Niettemin wordt het een vaste waarde in het logistieke keuzepalet.

 

Publicatiedatum: